Svetske trgovine

7-Eleven, Japan

Donosimo vam priču o tome kako je u kompaniji koja postoji još od 1927. godine, učenik nadmašio učitelja i kako je, zahvaljujući Zemlji izlazećeg sunca, 7-Elevenu širom sveta svanulo. Kompanija 7-Eleven (Seven-Eleven) osnovana je 1927. godine pod nazivom Southland Corporation u Dalasu, u SAD, i bavila se prodajom robe široke potrošnje. Posle velike ekonomske depresije i Drugog svetskog rata kompanija je promenila ime u 7-Eleven kako bi jasno predstavila novo radno vreme svojih objekata. Priča kompanije bila bi tipična američka priča o uspehu da 1990. godine 7-Eleven nije proglasio bankrot, za koji se ispostavilo da je bio drugi najveći bankrot u američkoj istoriji.

Taj trgovinski lanac dobio je tada novog vlasnika. Japanski Ito-Yokado Co. otkupio je 70 odsto duga kompanije Sothland Corporation 1990. godine i na taj način postao većinski vlasnik tog brenda. Transakcija je bila vredna 430 miliona dolara i u celosti je isplaćena u gotovini. To je 1990. godine bila druga najveća japanska investicija u Americi. Petnaest godina kasnije, kompanija Ito-Yokado otkupila je i preostalih 30 odsto vlasništva i postala jedini vlasnik tog svetski rasprostranjenog trgovinskog lanca.

 

Lokalna radnja – lokalne navike

U Japanu je 7-Eleven sve svoje objekte, poslovanje i distribuciju u potpunosti prilagodio lokalnom mentalitetu i navikama. I tvrdi da je upravo to ključ njegovog uspeha! Osim toga, konstantno ulaganje u unapređenje samih radnji, povećanje efikasnosti logistike i distribucije i modernizacija IT sistema jesu ono što Japanci smatraju jedinim mogućim putem ka uspehu.

 

Radnje na svakom koraku

Ključni koncept koga se kompanija drži na teritoriji Japana jeste visoka koncentracija radnji na relativno maloj površini. To znači da se u većini japanskih gradova nalazi više od jedne radnje duž jedne ulice. Kako kažu menadžeri kompanije, takav način tržišnog prisustva omogućava veliku lojalnost kupaca, lakše i jeftinije snabdevanje, a uz to onemogućava širenje konkurencije. U skladu s tim jeste i politika ekspanzije, koja podrazumeva gotovo istovremeno otvaranje velikog broja radnji na relativno maloj površini. To, kako zaključuju u kompaniji, smanjuje troškove gradnje, a kasnije i distribucije, zaliha i reklamnih kampanja.

Kako kažu, pošto otvore jednu radnju na nekoj teritoriji, ubrzo otvaraju i čitav niz prodavnica. Potrošači međusobno razgovaraju o radnjama i polako sa na njih navikavaju, naročito zbog činjenice da na njih naleću na svakom koraku. Radnje se u početku ne mogu pohvaliti velikim profitom, ali kada ljudi prepoznaju brend i sve njegove kvalitete, dolazi do naglog povećanja broja poseta, ali i prodaje.

 

Veličina i distribucija po meri kupaca

Radnje u crveno-zeleno-belim bojama mogu biti najrazličitijih veličina – što je još jedna od specifičnosti ovog lanca – od kioska od 27 kvadrata, smeštenih u studentskim domovima i na aerodromima, do prosečnih 250 kvadratnih metara. Bez uniformisanosti u bilo kom smislu, prilagođavaju se lokaciji koju su izabrali i kupcima koji njoj gravitiraju. U skladu sa specifičnim zahtevima japanskih potrošača u vezi sa ishranom, svežinom i konstantnom dostupnošću, kompanija je organizovala dostavu koja u toku dana više puta dopunjuje zalihe proizvoda za koje je svežina ključna. A lokacije objekata omogućavaju im da distribucija bude jednostavnija, jeftinija i organizovanija.

 

Trgovac kao banka

Kompanija 7-Eleven Japan predstavlja visokodisciplinovanog i kompjuterizovanog trgovca koji je uspeo upravo zahvaljujući konstantnom prilagođavanju zahtevima kupaca. Radnje 7-Eleven u toj zemlji dva puta su manje nego one u Americi, ali prodaju gotovo dvostruko više, uz 30 odsto manje zaliha, sve zahvaljujući odlično organizovanom snabdevanju. Prema mišljenju ekonomskih analitičara, ogromna suma novca kojom kompanija svakodnevno raspolaže zapravo je tajna njenog uspeha, što upućuje na to da 7-Eleven na neki način posluje kao banka. Način na koji investira i unapređuje svoje poslovanje od ključnog je značaja za razvoj, a kontrolisane zalihe i velika količina gotovine garancija uspeha. MN

Ostavi komentar