Ankete

Anketa: Ocenite poslovanje privrede u 2016. i procenite poslovanje za 2017.

matjaz-vodopivec

 

 

 

 

 

 

Matjaž Vodopivecmatjaz-vodopivec
generalni direktor strateškog poslovnog područja Slatko i slano Atlantic grupe

Iako se zbog rekordnih rezultata iz 2015. godine to činilo nemogućim, ipak smo u 2016. uspeli da još podignemo lestvicu. Štark, kao deo Atlantic grupe, i u ovoj godini ostvaruje rast prihoda na svim važnim regionalnim tržištima. Među kojima prednjače hrvatsko i bosanskohercegovačko, a slede slovenačko i srpsko. Rastu od 2,5 odsto za prvih devet meseci ove godine najviše su doprinele čokolade Najlepše želje, čokoladice Bananica i slani štapići Prima.

Na tržištima Hrvatske i Slovenije postignut je dvocifreni rast prihoda. U Sloveniji zahvaljujući prodaji flipsa i čipsa (Smoki, odnosno Chipsos). U Hrvatskoj zahvaljujući prodaji svih kategorija (keks, flips i čips), tako da ćemo do kraja godine ostvariti i više od planiranog.

Planovi 2017.

Za 2017. i pored svih ekonomskih izazova koji neće biti ništa manji nego ove godine ipak planiramo dalji organski rast. Rekao bih da su najveći izazovi koji nas očekuju zajednički u čitavom regionu. Mislim prvenstveno na nezahvalno ekonomsko okruženje, i dalje visoku nezaposlenost, pad kupovne moći, strah koji je proizvela dugotrajna kriza… Iz perspektive regionalnog lidera u proizvodnji hrane i pića problem može biti i ograničeni prostor za rast i relativna zasićenost tržišta, uslovi u kojima prostor morate da nađete u komparativnim prednostima nad konkurencijom i uzmete deo njenog tržišnog kolača.

Smatramo da imamo te komparativne prednosti, jer za teško izdvojen novac potrošač hoće maksimum uživanja, što će u sledećoj godini još više zaoštriti tržišnu utakmicu. Potrošači osim pristupačne cene očekuju i poznat ukus i zadovoljstvo. Ali taj višedecenijski duh tradicije i kvaliteta mi nadograđujemo smelošću da budemo drukčiji. Da inoviramo portfolio i ulazimo u nove kategorije, što potvrđuju i rekordni poslovni rezultati.

 

darko-acimovic-disDarko Aćimović
generalni direktor kompanije DIS

Naša kompanija nastavila je tendenciju iz 2015. godine. Organskim rastom branili smo rezultate. Uspeli smo da otvorimo četiri nova maloprodajna objekta, obezbedili još tri projekta i nastavili da ispunjavamo svoju misiju. Ogromne napore uložili smo u to da u prilično teškim makroekonomskim uslovima odbranimo ostvareni rezultat. Fokus na potrošače podržan je i poboljšanjem asortimana sa više od 1.000 artikala i pojačanjem asortimana naše robne marke, u kome trenutno imamo 700 artikala.

Prošlu godinu obeležila je i teška borba s nelegalnim kanalima prodaje i narastajućim crnim tržištem. Raduje nagoveštaj obračuna države s crnim tržištem i nacionalna strategija za borbu protiv sive ekonomije.

Planovi 2017.

Od sledeće godine očekujemo modernizovanje i dalji razvoj maloprodajne mreže, nastavak brige o potrošačima i zaposlenima. Ostali zadaci su manje-više isti kao i svih ovih godina: domaćinsko poslovanje, kontrola troškova i praćenje i zadovoljavanje potreba tržišta i krajnih potrošača. Ostajemo optimisti koji veruju u datu reč i u sopstvene snage. Naša velika snaga jesu jasna vizija i sistem vrednosti, a uz upornost i disciplinovan pristup rezultati ne mogu da izostanu.

 

violeta-belanovic-kokirVioleta Belanović Kokir
generalna direktorka Sekopaka

Prema poslednjem, oktobarskom izveštaju Međunarodnog monetarnog fonda o izgledima za svetsku ekonomiju, Srbija neće imati baš najveći privredni rast u Evropi, pa ni u regionu u 2016, a ni u 2017. godini. Malo duži pogled na tabele MMF-a u stvari pokazuje da će među evropskim zemljama u razvoju Srbija biti negde pri dnu po rastu BDP-a u ovoj i sledećoj godini. Fond je procenio da će srpska ekonomija u 2016. porasti za 2,5 odsto, a u 2017. za 2,8 odsto, što je više od prethodnih prognoza. Nažalost, ono po čemu zaista predvodimo ovaj deo Evrope jeste nezaposlenost.

Za 2016. godinu MMF projektuje nezaposlenost u Srbiji na 18,6 odsto, a približno tako ostaće i u 2017. Srbija, takođe, beleži rast izvoza brži od rasta uvoza. Što znači da se platnobilansni deficit smanjuje, i očekuje se da ove godine tekući račun platnog bilansa bude 4,2 odsto BDP-a i u potpunosti pokriven investicijama.

Planovi 2017.

Sekopak će i ove godine kao i prethodne ostvariti rast prodaje od sedam odsto i ostvariti cilj od 44 odsto ponovnog iskorišćenja. Sakuplil smo i poslali na reciklažu preko 63.000 tona ambalažnog otpada. Ova godina za nas je jubilarna jer smo proslavili deceniju poslovanja u Srbiji i našim osnivačima, A&P, Apatinskoj pivari, Carlsbergu, CCHBC-u, Freshu, Bambi Banatu, Ball packagingu, Tetra Paku i Knjazu Milošu, pridružio se i deseti osnivač Soko Štark. U 2017. koja je godina izazova, očekuje nas ostvarenje rezultata od 50 odsto reciklaže, što je cilj u mnogim zemljama EU.

 

tanos-trimis-3_1Tanos Trimis
generalni direktor kompanije British American Tobacco za Srbiju i Crnu Goru

Kao jedna od vodećih duvanskih kompanija u svetu i najveći britanski investitor u Srbiji, British American Tobacco s velikom pažnjom prati uslove poslovanja na domaćem tržištu. Tokom 2016. godine Srbija je ponovo ostvarila značajan napredak.  Koji je registrovan u Doing Business izveštaju Svetske banke, što svakako predstavlja pozitivan signal za domaću privredu. Predvidljivost regulatornog okruženja i poreske politike, uz političku i makroekonomsku stabilnost, od ključne je važnosti i nama kao značajnom investitoru u Srbiji, te zato pozdravljamo ostvareni napredak.
Godina koja je za nama obeležena je naporima Vlade Srbije na uspostavljanju makroekonomske stabilnosti i smanjenju deficita. Mnogo je urađeno na tom planu i postoje vidljivi rezultati. BAT je i u 2016. godini imao kvalitetan dijalog o pitanjima značajnim za industriju. Što nam pomaže da predvidimo poslovanje u narednom periodu. Međutim, država mora da nastavi da ulaže napore u efikasniju primenu zakona, pre svega u unapređenje rada inspekcijskih službi i intenziviranje borbe protiv sive ekonomije. Potrebno je završiti sprovođenje strukturnih reformi, poput privatizacije i korporativizacije javnih preduzeća, kao i usklađivanje domaćih regulativa s pravnim standardima Evropske unije.

Planovi za 2017.

Verujem da najbolji način da se navedeni uslovi ispune predstavlja nastavak dijaloga između Vlade Srbije i predstavnika privrede. Privrednici moraju biti pouzdan partner države i oslonac za donošenje važnih odluka kojima bi se domaća privreda dalje modernizovala i postala privlačnija novim investitorima.
Srbija je na dobrom putu – važno je ubrzati tempo kojim se kreće napred.

 

bojan-boromisa-agrocoop-commerceBojan Boromiša
direktor Agrocoop producta

Poslovanje i razvoj privrede u 2016. godini jeste nastavak pozitivne tendencije koja je uzela zamah još pre nekoliko godina. Napredak je bio osetan u Godini preduzetništva zahvaljujući podršci Fonda za razvoj Republike Srbije malim i srednjim preduzećima, tj. davanjem startap i investicionih kredita. Agrocoop product je u sklopu tog programa ove godine započeo Cooper’s Meal, seriju zdravih gotovih jela od pirinča, koja je vrlo brzo došla do svoje ciljne grupe.

Planovi za 2017.

Razvoj poslovanja u 2017. u velikoj meri zavisi od toga da li će se godina preduzetništva produžiti.  Kao i od kreativnosti i spremnosti samih preduzetnika da započnu ili razvijaju nove projekte.

Izuzetno je važna međusobna saradnja samih preduzeća. Kao i otvoreni dijalog s nadležnim ministarstvima o tome da počne da se radi i na plasiranju već postojećih proizvoda iz naše zemlje. Bolja komunikacija i aktivnije angažovanje Privredne komore Srbije u radu sa zemljama koje su potencijalno tržište za srpske proizvode bio bi najbrži i najkvalitetniji način rasta i razvoja privrede.

 

 

zoran-daljevic-fotkaZoran Daljević
direktor centralnih finansija za Srbiju i Makedoniju, Atlantic grupa

Prema poslednjim procenama, u 2016. očekivani rast BDP-a jeste 2,7 odsto. U 2017. tri odsto, što je i dalje nešto niže nego u većini zemalja Centralne i Istočne Evrope. Na kraju 2016. očekuje se nezaposlenost od oko 18 odsto, koliko bi mogla da bude i iduće godine. U oktobru je smanjen udeo javnog duga na 70,4 odsto BDP-a. To je dobar znak, a očekuje se da će se smanjenje nastaviti i u 2017. godini. Znači, u 2016. napravljeni su koraci ka makroekonomskoj stabilnosti. To je dovelo i do podele jednokratne naknade penzionerima i otvorilo mogućnost povećanja zarada u javnom sektoru u 2017. godini.

Možemo reći da je poslovanje u 2016. bilo u granicama očekivanog i da smo rezultatima Atlantic grupe zadovoljni. U 2017. godini, za koju je predviđen rast BDP-a od tri odsto, možemo očekivati dalji razvoj privrede, ali srednjoročno i dugoročno gledano, tek rast od preko tri odsto godišnje može značajnije uticati na rast ekonomije, a samim tim i na standard stanovništva (za 2018. predviđa se rast od oko 3,5 odsto). Znači, na dobrom smo putu, ali treba još raditi.

Planovi za 2017.

Potencijalni generator rasta makroekonomskih pokazatelja svakako je izvozna industrija (Fiat ako prebrodi poteškoće na svetskom tržištu, kao i ostali članovi automobilske industrije), poljoprivreda i rast investicija. Stabilna politička situacija takođe može tome da doprinese. Svi ti faktori, uključujući i relativno nisku stopu inflacije (ciljna inflacija NBS za 2017. je tri odsto +/– 1,5 odsto), utiču i na direktne strane investicije. S njihovim jačanjem u 2017. može se očekivati anuliranje negativnih efekata restrukturiranja javnih preduzeća, koje još nije završeno, i smanjenje broja zaposlenih u državnom aparatu. Zacrtane reforme moraju se nastaviti i sprovesti do kraja. Pre svega u oblasti javnog sektora, tj. rerestrukturirati javna (državna) preduzeća. Nastaviti reforma državne uprave i optimizacija broja zaposlenih iako je to bolno. Osavremeniti i reformisati Poresku upravu i poreski sistem (korišćenjem tehnologije i preventivnog delovanja između ostalog). Na taj način ostvarićemo bolje rezultate i kao privreda i kao država i omogućiti boljitak stanovništvu.

 

bojan-lecicBojan Lečić
direktor Sektora za poslovanje s malim i srednjim preduzećima, Banca Intesa

Poslovanje privrede u 2016. godini može se okarakterisati kao veoma dobro.  Što je u potpunosti potvrđeno i rastom ekonomske aktivnosti većim od inicijalno projektovanog. Napredak u poslovanju privrede ostvaren je kao rezultat niza pozitivnih dešavanja.  Pre svega stabilizacije makroekonomskih poteza poput stope inflacije i nivoa deviznog kursa. Kao i istorijski najnižih kamatnih stopa na nova kreditna zaduženja za finansiranje novih investicija, ali i oporavka i daljeg rasta spoljne trgovine, uz rast izvoza brži od rasta uvoza. U isto vreme zabeleženi su pomaci na planu smanjenja sive ekonomije, koja negativno utiče na konkurentnost legalne privrede, kao i dobri rezultati u sektoru poljoprivrede i proizvodnji električne energije.

Planovi za 2017.

Očekivanja od naredne godine takođe su veoma optimistična. Iako postoje određeni globalni rizici koji mogu negativno uticati i na našu privrednu aktivnost, poput buduće politike SAD, kako monetarne tako i geopolitike, jedinstvenosti Evropske unije i geopolitičkih rizika u odnosima s Rusijom.

 

 

 

djoka-janjusevic-tikurioaĐoka Janjušević
generalni direktor kompanije Tikkurila

Prva polovina godine bila je obeležena atmosferom relativne privredne uzdržanosti zbog parlamentarnih izbora, situacijom koja je bila karakteristična za ceo Zapadni Balkan. Izabrana monetarna politika dala je određene rezultate oličene u stabilnosti kursa i niskim kamatnim stopama. Sve nam to donekle daje za pravo da sličan privredni ambijent očekujemo i u idućoj godini. Problemi u evrozoni odraziće se i na naše tržište. Nadam se da ćemo biti dovoljno mudri da posledice zadržimo u okvirima prihvatljivog. Raduje me atmosfera dijaloga između privrede i struke, s jedne, i države i njenih organa, s druge strane, radi stvaranja kvalitetnijeg poslovnog okruženja. Verujem da će se takva praksa nastaviti, a Tikkurila će u njoj kao i do sada imati aktivnu ulogu.

Planovi za 2017.

Politika kvaliteta, koja u određenim oblastima na našem tržištu poprima potpuno suprotne oblike, sve će više dobijati na značaju približavanjem evropskim standardima. Stoga smatram da je potrebno da kao društvo više radimo na edukaciji i podizanju kolektivne svesti o tome. Tikkurila, vodeći proizvođač dekorativnih premaza u Finskoj, Švedskoj i Rusiji i jedan od vodećih proizvođača u baltičkim zemljama i Poljskoj. Poslednjih nekoliko godina suočena je s velikim izazovima u celom regionu Balkana. Od 2017. godine očekujemo unapređenje poslovnih rezultata. Pre svega zahvaljujući hrabrim odlukama i beskompromisnom opredeljenju za kvalitet, jer je to, bez sumnje, jedini put ka održivom poslovanju.

 

dejan-markovicDejan Marković
direktor kompanije Schneider Electric u Srbiji

Iz ugla kompanije koja posluje u oblasti energetike mogu da zaključim da je ovo bila izuzetno plodna i uspešna godina. Za nas je veoma važno što su opštine i gradovi u Srbiji bili veoma aktivni i predložili ili započeli realizaciju brojnih projekata u oblasti infrastrukture, energetike i turizma, što je i za nas značilo veći obim aktivnosti u realizaciji tih projekata. Proces izdavanja građevinskih dozvola je ubrzan.

Planovi za 2017.

Kvalitetna infrastruktura na kojoj se kontinuirano radi doprinela je i većem interesovanju stranih investitora za ulaganja u našoj zemlji. Samo u Beogradu trenutno je aktivno više od petsto gradilišta. Možemo reći da je za sve nas koji poslujemo u oblasti energetike ovo bila godina mogućnosti. S nestrpljenjem očekujemo najavljene infrastrukturne projekte i u Beogradu i u Srbiji. Sigurni smo da ćemo rešenjima i ekspertizom naših stručnjaka moći da pomognemo u njihovoj realizaciji.

 

 

 

kenanKenan Bozkurt
predsednik Izvršnog odbora Halkbank AD Beograd

Bankarski sektor u Srbiji trenutno je visokolikvidan i zasada nema naznaka da će biti nekih promena iduće godine. Kamatne stope su na istorijskom minimumu, ali ekonomski pokazatelji ukazuju na njihov rast sledećih godina. Velika konkurentnost u bankarskom sektoru ide naruku domaćim privrednicima, što takođe vodi i ka kvalitetnijoj usluzi i boljim bankarskim proizvodima. Inflacija je na niskom nivou i očekuje se da će tokom 2017. biti od 2,5% do +/– 1,5%. Potrebno je napomenuti da rast bruto domaćeg proizvoda može dostići i 3%.

Planovi 2017.

Halkbanka je svoje poslovanje u 2016. otpočela veoma agresivno, otvaranjem novih filijala u Beogradu, Pančevu i Novom Pazaru. Prepoznala je potencijal koji Srbija ima, kao i drugi turski investitori kao što su Jeanci, Aster, Teklas, Soylemez, Bosphorus Hotel… Turska i Srbija sarađuju u raznim oblastima, a najviše u trgovini, koja je u 2015. iznosila nekoliko biliona evra. Halkbanka planira širenje svoje poslovne mreže i otvaranje još pet novih filijala u 2017. godini.

 

 

 

vojislav-lazarevicVojislav Lazarević
predsednik IO i generalni direktor Piraeus banke Beograd

Pozitivna tendencija privredne aktivnosti Srbije bila je vidljiva tokom cele 2016.  Verujem da će se taj trend nastaviti i u narednoj godini. Postoji nekoliko temelja na kojima gradim to uverenje. Snažna posvećenost sprovođenju strukturnih reformi Vlade Srbije predstavlja osnovu. Rast BDP-a, oporavak kreditne aktivnosti stanovništva i privrede i stabilan priliv direktnih stranih investicija samo su neki od elemenata koji idu u prilog optimističnim prognozama.

Planovi za 2017.

Danas možemo da svedočimo da su projekcije Narodne banke Srbije da će rast BDP-a u 2016. biti iznad dva odsto bile tačne. To nam daje realnu osnovu da verujemo da će i njena projekcija odtri odsto rasta u 2017. biti ispunjena. Usled pada kamatnih stopa, u 2016. godini oporavljala se kreditna aktivnost. Što je dovelo do rasta novoodobrenih kredita stanovništvu i privredi. I stabilnost domaće valute je sačuvana, cene nisu rasle, a inflacija je ostala na istorijski niskom nivou.

Da bi bankarski sektor mogao u svom maksimumu da podrži rast domaće privrede, potrebni su nam dobri projekti koje ćemo finansirati. Postoji i problem nenaplativih potraživanja, koji opterećuje banke, a samim tim i celu srpsku privredu. Reč je o više od tri milijarde evra nenaplativih potraživanja. Postoje naznake da će se 2017. rešenje tog problema naći na dnevnom redu, što svima nama ide u prilog jer će bankarski sektor moći da oslobodi sredstva i jače kreditira privredu, a time omogući i nastavak dobrog trenda iz 2016. godine.

 

arel-atakolArel Atakol
Generalni direktor kompanije Beko Balkans

Primetno je da Vlada Srbije ulaže velike napore da unapredi poslovnu klimu za domaće i strane investitore. Mi snažno podržavamo sve korake ka tome. To je razlog zašto smo u aprilu prošle godine otvorili predstavništvo u Beogradu odakle upravljamo poslovanjem većeg dela Balkana, u Srbiji, Makedoniji, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori. Sve što je postignuto ove godine predstavlja solidan temelj za dalji rast privrede u 2017. godini.

Nastavak unapređenja postojeće infrastrukture i najavljeno smanjenje poreza i doprinosa na zarade bi dodatno unapredili poslovnu klimu i bili značajan podsticaj za privredni rast, a samim tim i privukli veći broj stranih investitora.

Planovi 2017.

Ovo nam daje razlog za optimizam, jer je Srbija jedno od najvažnijih tržišta za Beko. Otvaranjem kompanije u Beogradu želeli smo da pokažemo našu dugoročnu strategiju rasta i investicija u Srbiji i regionu. Dosadašnji rezultati koje smo postigli na ovom tržištu i očekivani privredni rast u narednim godinama približavaju nas ostvarenju našeg glavnog strateškog cilja – da do 2018. godine budemo broj jedan u Srbiji na tržištu bele tehnike!

 

 

 

miona-tadic-podravkaMiona Tadić

direktorka marketinga u kompaniji Podravka

Iako se svet našao pred puno izazova i neočekivanih obrta tokom 2016, gledajući godinu unazad možemo reći da su srpska ekonomija i privreda ostvarile dobre rezultate. Pozitivne ocene i prognoze stižu i od MMF-a i od Svetske banke. Rast BDP, smanjenje stope nezaposlenosti, povećanje izvoza, investicija i potrošnje domaćinstava i države. S druge strane, naš izazov u 2017. su sve zahtevniji potrošači. Oni su svesni da se prezasićeno tržište bori za njihovu naklonost. Oni su sve manje lojalni brendovima, jer se u trenutku kupovine vode trenutnom akcijskom ponudom.  Na nama da svakodnevno osluškujemo njihove potrebe i približimo im se kao pojedincu. To uspevamo kroz inovativnost u komunikaciji u digitalnom dobu koje nam otvara nove mogućnosti za još ličniji kontakt sa potrošačem.

Planovi za 2017.

Kako bismo i u 2017. ostali kompanija sa najjačim brendom u Adria regiji, Vegetom, inovativnost primenjujemo ne samo u komunikaciji već i u proizvodima, uslugama i poslovnim modelima. Nije samo Vegeta naš simbol, tu je i medvedić Lino sa velikim asortimanom proizvoda namenjenim najmlađima. Naša kompanija posluje već 80 godina i to na preko 40 tržišta.  Imamo ogromno iskustvo, široku paletu proizvoda, najviše kriterijume kada se govori o kvalitetu proizvoda. Ono što je jednako važno je da imamo odličnu saradnju sa svim našim dugogodišnjim partnerima na srpskom tržištu. Kada sve ovo udružimo, i u jednačinu ubacimo srce sa kojim uvek poslujemo, verujemo da dobre prilke u 2017. mogu da postanu odlični rezultati.

Ostavi komentar