Analiza tržišta

Čokolada

jelena.milutinovic-gfkJelena Milutinović
assistant consumer panel services

Analiza tržišta čokolade u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od marta do oktobra 2016. godine.
Čokoladu je u posmatranom periodu bar jednom kupilo čak 90% domaćinstava u Srbiji, što taj proizvod svrstava među kategorije s najvećom bazom kupaca. Tržište čokolade, prema većini pokazatelja, relativno je stabilno, ali se može uočiti pad ukupnih količina od 3%. Iako se njihov broj nije znatno promenio, potrošači su kupovali manje i time snizili ukupne tržišne količine.

Mlečne čokolade i dalje omiljene

Ukus kupaca nije se promenio, pa su i dalje najomiljene mlečne čokolade, koje imaju 77% količinskog učešća. Slede tamne čokolade sa 28%, dok svega 2% odlazi na bele čokolade. Iako se na tržištu mogu naći i mnogi drugi ukusi, omiljena punjenja su lešnik–krem, mlečno ili voćno punjenje, biskviti, lešnici i riža. Osim velikog broja različitih ukusa, na tržištu se može naći i više od 170 brendova. Pet vodećih pokriva čak polovinu tržišta. To su (abecednim redosledom): Cica Maca, Galeb, Menaž, Milka i Najlepše želje. Među trgovačkim markama podeljeno je 6% količinskog tržišnog učešća.

Najviše čokolade proda se u mini-marketima

Mini-marketi su sa 31% tržišnog učešća formati u kojima se čokolada najviše kupuje. U tradicionalnim prodavnicama u posmatranom periodu kupovalo se nešto manje nego ranije, 25% količina, koliko i u supermarketima. U hipermarketima je kupljeno 7%, dok su specijalizovane prodavnice zabeležile blagi rast učešća, 5% kupljenih količina. Preostalih 6% odlazi na ostale formate, među kojima su najznačajnije pijace.
Više od 50% konzumenata čokolade u posmatranom periodu bar je jednom kupilo čokoladu na nekoj promociji ili akciji, zbog čega su promocije postale značajnije i njihovo učešće poraslo je na 27% količina.
Panel domaćinstava je standardizovano istraživanje koje u Srbiji neprekidno traje od novembra 2002. U centru pažnje je merenje potrošnje preko 70 proizvodnih kategorija u 1.500 domaćinstava Srbije. Ono što se potroši van domaćinstva nije predmet ovog istraživanja.

GFK-Cokolade-Slide2

GFK-Cokolade-Slide1

 


Masa-Sretenovic,-Nielsen

Maša Sretenović
client executive, Nielsen

Retail Audit zasniva se na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima na uzorku prodajnih mesta izabranih tako da budu reprezentativni za kanale prodaje koji se prate. Ista prodajna mesta popisuju se na mesečnom ili dvomesečnom nivou tako što obučeni popisivači fizički broje maloprodajne zalihe, beleže nabavke obavljene u proteklom periodu i maloprodajne cene. Konstantno praćenje tih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje i ostalim podacima značajnim za proizvođače, distributere i prodavce.
Uključeni kanali prodaje: hipermarketi/supermarketi, velike i srednje prodavnice, male prodavnice i kiosci/paviljoni. Kanali koji nisu uključeni: specijalizovane radnje, kiosci, benzinske stanice, pijace, velikoprodaje koje imaju prodaju i prema krajnjim kupcima, kao i cash&carry radnje (npr. Metro).

Od febrauara 2016. do januara 2017. godine u Vojvodini je, količinski posmatrano, prodato 23% kategorije, u Beogradu 27%, u centralnoj jugoistočnoj Srbiji 22%, a u centralnoj zapadnoj Srbiji 28%.

Najveći količinski udeo u prodaji kategorije čokoladne table imaju hipermarketi i supermarketi. U posmatranom periodu taj udeo iznosio je 33%. U velikim radnjama prodato je 34%, u malim 30%, a u kioscima 4% kategorije

Vodeći proizvođači, po abecednom redu, a ne prema tržišnom učešću, jesu: Bambi, Mondelez International, Pionir, Sl Takovo, Štark.

Vodeći brendovi, po abecednom redu, a ne prema tržišnom učešću, jesu: Eurocrem, Galeb, Kinder, Milka, Najlepše želje.

NIELSEN-Cokoladne-table_Market_Feb16-Jan17_Page_3

NIELSEN-Cokoladne-table_Market_Feb16-Jan17_Page_1

 


Aleksandra-Jovanovic-IpsosAleksandra Jovanović
project manager, Ipsos

Prema podacima BrandPuls istraživanja, koje se već godinama kontinuirano sprovodi u Srbiji i regionu na reprezentativnom uzorku od minimum 4.000 ispitanika godišnje po zemlji, čokoladu je u drugoj polovini 2016. koristilo tek nešto manje od 90% potrošača starosti od 15 do 64 godine.
Iako je procenat korisnika čokolade visok, ne uživaju u slatkim zalogajima svi u jednakoj meri. Najveći procenat potrošača, skoro 40%, konzumira čokoladu barem jednom nedeljno. Udeo medijum korisnika, tj. onih koji čokoladu jedu jednom do tri puta mesečno, iznosi 34%. Samo 16% potrošača čokoladu jede ređe od jednom mesečno. Postoje i oni koji nikada ne jedu tu poslasticu, ali njih je tek oko 12%.

Ko najučestalije konzumira čokoladu
Među potrošačima koji pojedu bar neko parčence čokolade u toku nedelje znatno je više ženske populacije, a manje starijih od 50 godina. Čokoladu bar jednom nedeljno jede znatno više osoba s višim i visokim obrazovanjem i stanovnika urbanih sredina.

Ko nikada ne konzumira čokoladu
Među potrošačima koji nikada ne konzumiraju čokoladu znatno je više muškaraca starijih od 50 godina, nižeg obrazovanja, kao i stanovnika vangradskih sredina.

Stavovi prema čokoladi
Za 65% žena, odnosno 59% muškaraca, marka čokolade veoma je bitna. Stariji od 50 godina preferiraju crnu čokoladu i čokoladu s ukusom narandže. Svim starosnim generacijama zajednički je stav da je čokolada poklon s kojim se ne može pogrešiti. Mlađi korisnici tvrde da im čokolada često zamenjuje obroke i više od polovine njih nema afiniteta prema crnoj čokoladi.

Kupovne navike
Kupovne navike različitih starosnih grupa korisnika čokolade veoma se razlikuju.

Mladi korisnici čokolade (15–29 godina) kupuju impulsivnije. Češće kupuju modernije proizvode, kao i one koje im preporučuju prijatelji, ali i poznate ličnosti, ukoliko u njih imaju poverenja. Oni biraju proizvode koji će drugima ukazivati na njihov imidž, položaj u društvu…

Srednja generacija korisnika daje prednost kvalitetu nad cenom. Za dve trećine hevi (heavy) korisnika čokolade, starosne grupe od 30 do 49 godina, kvalitet je osnovni kriterijum za odabir proizvoda. Znatno veći procenat iste ciljne grupe smatra da zaslužuje kvalitetne proizvode.
Najstariji korisnici čokolade pri izboru proizvoda prednost uvek daju dobro poznatim brendovima i s tom tvrdnjom slaže se 75% hevi korisnika čokolade starijih od 50 godina. Oni izbegavaju kupovinu proizvoda koji im nisu neophodni. Tokom kupovine lako uočavaju marku proizvoda čak i kad je on okružen mnogim drugim artiklima.

Market_cokolada2017-[Compatibility-Mode]

Ostavi komentar