Ankete

Menadžeri: Dostupni ili ne?

menadžeri

Menadžeri komentarišu to što je u Francuskoj početkom godine na snagu stupio zakon kojim su radnici dobili pravo da ne budu dostupni na službenom imejlu nakon završetka radnog vremena?

 

jasmina-stefanovicJasmina Stefanović
principal consultant Stanton Chase Belgrade

Inicijativa iz Francuske predstavlja vrlo zanimljiv pomak u odnosu na trend koji traje već godinama, a ogleda se u produženom radnom vremenu i povećanoj dostupnosti zaposlenih van radnog vremena i tokom godišnjih odmora. Međutim, treba imati u vidu da postoje zanimanja kod kojih je to neizvodljivo, kao što su ona koja se obavljaju non-stop, ili saradnja s nekim iz druge vremenske zone. Mislim da smo mi vrlo daleko od uvođenja te prakse. Čak i kad bi se to desilo, verujem da bi se zaposleni ustezali da koriste to pravo iz straha da će im to biti minus kod nadređenih. Nažalost, mislim da je strah od otkaza ovde vrlo raširen i da prilično diktira ponašanje zaposlenih.

 

nevena-majstorovicNevena Majstorović
Marketing Coordinator, COTRUGLI Business School

Digitalno doba nam omogućava da budemo 24/7 dostupni. Kada imam važan projekat rado otvaram inbox bez obzira koliko je sati. Različiti ljudi drugačije funkcionišu – neko voli da radi rano ujutru, neko kasno uveče. Ne vidim zašto bi to zakonom trebalo određivati. Verujem da se produktivnost zaposlenih može podsticati stvaranjem prave kompanijske kulture, a ne uvođenjem pravila. Ukoliko ste tip osobe koja ne voli da čita mail-ove kasno uveče a poslodavac to ne poštuje, promenite posao.

 

francuski-konzulJoan Goden
konzul Francuske u Srbiji

Zakon o radu u Francuskoj dobio je novi član radi zaštite slobodnog vremena i godišnjih odmora zaposlenih koji su podriveni novim tehnologijama. Trećina aktivnog stanovništva koristi svoje službene digitalne uređaje i van radnog vremena. Teško je odoleti proveravanju profesionalnog mejla uveče, nedeljom ili za vreme godišnjeg odmora. To je jedan od uzroka sve većeg izgaranja na poslu, tzv. burnouta, što postaje problem javnog zdravlja. Od 1. januara 2017. godine, sva preduzeća koja imaju više od 50 zaposlenih moraju da na godišnjem dogovoru posvećenom pitanjima kvaliteta života ustanove instrumente za regulisanje korišćenja numeričkih sredstava i prava na „isključivanje”.

Nije reč o zabrani da se ta sredstva korist. Već  o regulisanju njihove upotrebe u skladu sa specifičnostima svakog preduzeća (rad s međunarodnim partnerima, 24/24, dežurstva, specifične obaveze i uslovi rada itd.). Cilj je da se obezbedi ravnoteža između profesionalnog i privatnog života ljudi. Sve uz očuvanje kvaliteta rada i svih onih prednosti koje nam donose nove tehnologije. Primena takve mere u Srbiji jeste stvar vašeg izbora. U Francuskoj ona je doneta posle nekoliko godina razmišljanja i dogovaranja.

 

olivera-stefanovicOlivera Stefanović Stanković
direktorka agencije PRoglas

U svetu je trend skraćivanje radnog vremena jer studije pokazuju da je efikasnost veća kod osoba koje kraće rade. Da li će studije pokazati da komunikacija mobilnim telefonom posle završenog posla ima efekta, znaće se za izvesno vreme. Mobilni telefon i mejlovi postali su sastavni deo našeg svakodnevnog života. Mi nemamo prekidač koji pritisnemo kada napustimo posao i kažemo da smo sad na „odmoru”, jer dnevni poslovni ritam nije ispod i iznad crte. Slažem se da je resetovanje na dnevnom nivou neophodno, makar na dva ili četiri sata, ali da li je moguće da se opustimo sto posto, u to nisam sigurna. Verujem da bi mnoge obradovalo da se takav sistem primeni i kod nas u zemlji i da bi smatrali da je to zaštita koju mogu da koriste kad god je potrebno, ali i da je ne koriste kad to ne žele.

Za one koji rade savesno i kojima je posao stil života to pravilo nikada neće važiti, dok će se oni koji nisu zainteresovani za posao, već rade samo da bi se reklo da su zaposleni, uvek pozivati na primenu pravila. Ja pripadam onima kojima je posao važan i stil života, i zato to pravilo verovatno nikada neću znati da primenim.

 

bajic1Rada Bundalo
menadžerka za marketing i komunikacije u kompaniji Tetra Pak Italija

Radim za multinacionalnu kompaniju koja ima predstavništva po celom svetu, s kojima svakodnevno sarađujem. Naša se radna vremena ne poklapaju, često nismo ni u istoj vremenskoj zoni.
U Italiji taj zakon ne postoji. Da postoji, vrlo bi teško mogao da bude potpuno prihvaćen u ambijentu i načinu poslovanja firme za koju ja radim. Mi imamo odlične uslove za rad, klizno radno vreme, mogućnost da radimo od kuće. Vrednost našeg rada ne meri se minutima nego rezultatima.

 

nikola-milovicNikola Milović
sales i marketing manager, Square Nine

Radim u takvoj industriji gde je to apsolutno nemoguće. Kako hotel radi kao organizam 24/7, ta privilegija je nešto što prihvatiš ukoliko želiš da uživaš u svim ostalim benefitima koje ova profesija pruža, dinamičnost, inovativnost i svakodnevno novo iskustvo. Naprosto nije moguće staviti ključ u bravu, hotel uvek nosiš sa sobom. S druge strane, vrlo je potrebno postaviti granicu i definisati prioritete. Bez zdravog privatnog života ne možemo puniti baterije i biti produktivni u okviru radnog vremena. Mislim da je svakom poslodavcu to cilj. Svakom menadžeru je zadatak da valjano izbalansira ta dva segmenta, da se posao završi na vreme, da svaki upit bude realizovan u odgovarajućem periodu, ali da neki zadaci mogu da sačekaju jutro, koje je pametnije od noći.

Ostavi komentar