Svetske trgovine

Interspar: Najveće trgovačko udruženje na svetu

Spar je počeo da radi davne 1932. i danas je jedan od vodećih svetskih trgovinskih lanaca. Ima 12.000 prodavnica u 42 zemlje na četiri kontinenta

Spar je počeo da radi davne 1932. i danas je jedan od vodećih svetskih trgovinskih lanaca. Ima 12.000 prodavnica u 42 zemlje na četiri kontinenta

Priča o Spar Internationalu počinje pre osamdeset godina kada je holandski trgovac Adrijan van Vel odlučio da otvori prodavnicu Despar. Posao se ubrzo proširio po Evropi, a iz naziva firme izbačeno je De.

Dvadeset godina posle osnivanja, 1953, počeo je da radi Spar International u Amsterdamu, a osnivač Adrijan postao je prvi predsednik Međunarodnog odbora Spara. On je i zaslužan za širenje prodavnica po Evropi. Održavanje prvog međunarodnog kongresa 1957. godine bilo je posebno značajno za dalji razvoj poslovanja kompanije Spar. Na kongresu je predstavljen budući plan rada koji je podrazumevao širenje trgovina van Evrope. Do 1959. Spar je otvorio prodavnice po gotovo celoj Evropi. Od 1960. do 1980. godine ulazi i na tržišta Afrike i Azije. Danas ima prodavnice i u Omanu, Nigeriji, Bocvani, Namibiji, Zimbabveu, Svazilendu, Australiji, Kini, Indiji, Japanu, Angoli… Tokom tog perioda porodica Spar proširila se u 14 zemalja na tri kontinenta. Od 1968. trgovine Spar posluju pod istim logom.

 

Spar funkcioniše po principu franšize, pri čemu Spar International predstavlja najveće trgovačko udruženje na svetu. Prodavnice su tipske. Najbrojniji su klasični Spar supermarketi, dok Eurospar radnje osim proširenog asortimana prehrambenih proizvoda imaju i neprehrambeni asortiman. Najveće u lancu Spar Internationala jesu Interspar prodavnice, koje ujedno predstavljaju klasične hipermarkete. Spar Express je znatno manjeg formata od ostalih radnji i u njima se prodaju proizvodi namenjeni za usputnu kupovinu. Na teritoriji Austrije odskoro posluju i prodavnice Spar Gourmet, koje imaju veliki izbor najrazličitijih specijaliteta, uglavnom luksuznih.

SPAR U KOMŠILUKU
Spar je u Sloveniji počeo da radi u okviru kompanije Mercator. Svoju prvu radnju otvorio je 1992. u Ljubljani. Nedavno je počeo da razvija partnersku mrežu Spar Partners. Vrata prve partnerske prodavnice Spar partner Blatnik otvorena su u septembru 2015.
I u Mađarskoj je svoju prvu prodavnicu Spar otvorio 1992, a u protekle dve godine još 45 Express marketa na benzinskim stanicama OMV u toj zemlji. Prvi Spar Express na pumpama OMV otvoren je u Budimpešti 2013. Osim proizvoda odabranih za takav format marketa, Spar u tim maloprodajnim objektima nudi i proizvode svoje privatne marke.
Ove godine Spar u Hrvatskoj slavi deceniju uspešnog poslovanja.


ROBNA MARKA
Spar Natur*pur je linija bio-proizvoda koji su proizvedeni ekskluzivno za Spar i odgovaraju najvišim evropskim standardima. Svi proizvodi nose evropsku oznaku bio – zeleni list sa zvezdicama (važi od 1. jula 2010. za sve članice EU), oznaku bio austrijskog centra AMA i oznaku gen-frei, što znači da ne sadrže genetski modifikovane sastojke. U liniji Spar Natur*pur trenutno se nalazi više od 150 proizvoda.


NAJMODERNIJI LOGISTIČKI CENTAR U EVROPI
U vlasništvu kompanije Spar je i najmoderniji logistički centar u Evropi, smešten u gradu Ebergasingu u Austriji. U njega je uloženo 85 miliona evra, a trebalo bi da počne da radi 2017. godine. Taj objekat predstavlja jedan od najinovativnijih logističkih centara na svetu i urađen je u saradnji s kompanijom Knapp AG.

SPAR FORMATI
Spar Express je format za tranzitne lokacije kao što su benzinske pumpe, aerodromi, autobuske i železničke stanice. Uglavnom ima od 100 do 300 metara kvadratnih i produženo radno vreme. Asortiman je namenjen praktičnom kupcu koji namirnice kupuje na brzinu ili dopunjava nedeljnu potrošačku korpu.
Spar je osnovni format na kome se i zasniva Spar International. Smešten je u lokalnim naseljima i urbanim i ruralnim sredinama. Kupcima nudi proizvode za svakodnevnu upotrebu i ima od 200 do 1.000 metara kvadratnih.
Eurospar je format namenjen prvenstveno za velike, nedeljne ili mesečne nabavke. Prodavnice se prostiru na 1.000–3.000 kvadratnih metara. Najčešće su smeštene u tržnim centrima.

Interspar je hipermarket i predstavlja najveći format Spara sa više od 3.000 metara kvadratnih. Kupcima nudi širok asortiman prehrambenih i neprehrambenih proizvoda. Posebno je uspešan u Srednjoj Evropi, Kini, Rusiji i Indiji.

SPAR RESTORANI
U okviru Interspar formata nalaze se i restorani koji nude veliki izbor svežih salata i kuvanih jela, a za one koji posebno vode računa o ishrani tu je vital meni. Sva hrana priprema se prema HACCP standardima. Restorani funkcionišu po principu self service. MN

 

 

Ostavi komentar