Intervju

Još jedna IKEA u najavi

Vladislav Lalić
regionalni direktor za razvoj kompanije IKEA Jugoistočna Evropa

 

Nekoliko meseci posle otvaranja prve robne kuće Ikea u Srbiji, s Vladislavom Lalićem, regionalnim direktorom za razvoj kompanije Ikea Jugoistočna Evropa, razgovarali smo o popularnosti tog brenda među Srbima, o tome kada će i gde biti otvorena druga prodavnica u našoj zemlji i zašto je proces otvaranja u Srbiji trajao duže nego što se očekivalo…

Piše: Jelena Stojčić

Budući da ste profesionalnu karijeru gradili isključivo u kompaniji Ikea, objasnite nam kako je tekao vaš razvojni put.
– Kompaniji sam se pridružio 1991. godine kao tek svršeni student ekonomije. Svako ko je prošao kroz testiranje za posao u Ikei zna da je to jedinstveno iskustvo. Mi smo kompanija koja ceni iskustvo i znanje, ali smo, pre svega, vrednosno orijentisana kompanija i tražimo ljude koji dele naš sistem vrednosti. Vrednosti su sama srž svega što radimo. U današnjem korporativnom svetu, dve i po decenije duga karijera u jednoj kompaniji možda je retkost, ali u Ikei je to sasvim uobičajeno zahvaljujući sjajnim mogućnostima za razvoj karijere. U kompaniji koja stalno raste, razvoj ljudskih potencijala veoma je važan i stvaraju se preduslovi da zaposleni mogu da napreduju, da se profesionalno usavršavaju, oprobaju u različitim oblastima i steknu međunarodno iskustvo.

Vaš prvi poslovni angažman upravo je i bio u robnoj kući Ikea u Beogradu 1991. Koliko se promenilo poslovanje kompanije za četvrt veka?
– Kada pogledam unazad, vidim da se Ikea nije mnogo promenila. I dalje je vođena istom vizijom i vrednostima kao i kada je osnovana četrdesetih godina prošlog veka. Ono što se promenilo jeste njena veličina kao posledica stalnog rasta. Danas imamo više od 400 robnih kuća širom sveta i preko 170.000 zaposlenih.

I tada je Ikea u Beogradu poslovala odlično. Koliko su Beograđani bili zainteresovani za vaše proizvode?
– Naš koncept bio je izuzetno dobro prihvaćen, a poslovni rezultati među najboljima u svetu. I tada, kao i svih ovih godina do otvaranja naše prve robne kuće, Ikea je bila vrlo popularna u Beogradu i Srbiji. S velikim optimizmom očekujemo da se rast popularnosti našeg brenda nastavi i posle otvaranja naše prve robne kuće u Srbiji.

Radili ste i u Rumuniji, Turskoj i Španiji. Da li možete da uporedite rad u tim zemljama s radom u Srbiji?
– Ikea u svakoj zemlji sveta posluje na identičan način i obezbeđuje zaposlenima iste uslove za rad, pa s poslovne strane nema nekih velikih razlika. Naravno, po poslovnom ambijentu svaka zemlja specifična je na svoj način, sa svim problemima i izazovima koje svako tržište nosi.

Zašto Ikea nije došla ranije u Srbiju?
– Srbija je oduvek bila deo planova kompanije Ikea. Veoma uspešan početak devedesetih godina prošlog veka bio je, nažalost, prekinut poznatim događajima koji su obeležili taj period. Pre devet godina s velikim entuzijazmom vratili smo se u Srbiju i odlučili da ponovo otvorimo ovo tržište. Proces otvaranja kompanije Ikea u Srbiji trajao je duže nego što smo prvobitno procenili, ponajpre zbog administrativno-pravnih prepreka, koje smo uspeli da rešimo zahvaljujući odlučnosti ove administracije. Prva robna kuća je otvorena, proizvodi su izloženi i Ikea je konačno u prilici da što većem broju ljudi u Srbiji i regionu ponudi širok asortiman kvalitetnih, dobro dizajniranih i funkcionalnih proizvoda po pristupačnim cenama.

Trenutno se u robnoj kući Ikea u Beogradu prodaju proizvodi samo jednog srpskog proizvođača. Da li to znači da ostali domaći proizvođači ne zadovoljavaju kriterijume ili je nešto drugo u pitanju?
– Ikea je brend pod čijom kapom posluje veći broj kompanija. Mi pripadamo Ikea grupi, koja je najveći korisnik Ikea franšize, dok se kompanija Ikea Purchasing, deo Inter Ikea Systems, bavi dobavljačima. Purchasing je neprestano u potrazi za partnerima koji se strateški uklapaju u Ikein koncept i principe rada. Postoji Supplier Portal, internet-stranica koja je osnovana da bi sve zainteresovane kompanije mogle da se prijave. Pošto to učine, Ikea Purchasing kontaktira s kandidatima koji zadovoljavaju propisane uslove.

Da li planirate da otvorite još prodavnica u našoj zemlji? Gde i kada?
– Trenutno smo fokusirani na poslovanje prve robne kuće Ikea Beograd istok. Ipak, dinamika otvaranja drugih robnih kuća u Srbiji zavisi od poslovanja te robne kuće i preferenci i navika kupaca, koje se menjaju. Sve više ljudi želi da kupuje preko interneta i tu mogućnost od prvog dana rada robne kuće u Beogradu imaju i naši kupci. Trenutno za taj vid kupovine vlada veliko interesovanje. Ukoliko sve bude išlo po planu, otvorićemo još jednu robnu kuću u Beogradu.

Zašto je, prema vašem mišljenju, otvaranje robne kuće Ikea važno za Srbiju?
– Ikea se posle 26 godina vratila u Srbiju i to govori mnogo. Činjenica da su se vrata te robne kuće u Beogradu ponovo otvorila nakon četvrt veka znači da su politički, ekonomski i društveni uslovi odgovarajući i da je poslovna klima u zemlji stabilna. Osim toga, Ikea je prepoznata kao kompanija koja proizvodi i prodaje funkcionalne i moderno dizajnirane proizvode za opremanje doma po cenama pristupačnim najvećem broju građana. Nudimo inspiracije za uređenje doma i asortiman od oko 9.500 proizvoda, među kojima možete da pronađete one koji se uklapaju u vaš prostor. Prava potrošača takođe su nam važna. Dolaskom na tržište Ikea podiže standarde zaštite potrošača nudeći velikodušne garancije, rezervne delove, pogodne uslove za povrat robe.

Šta nudi srpska Ikea, a šta ona u regionu?
– U svim robnim kućama Ikea u svetu imamo manje-više isti osnovni asortiman proizvoda za uređenje doma koji su potpuno identični i istog kvaliteta na svakom tržištu. Kada razvijamo proizvode, mi više tražimo šta je zajedničko ljudima širom sveta, a manje asortiman prilagođavamo specifičnostima svakog tržišta, s nekim izuzecima, naravno. To nam omogućava da proizvodimo velike količine i nudimo niže cene. Ono što je jedinstveno jeste inspiracija, tj. rešenja koja nudimo, a koja su prilagođena potrebama tržišta. U Srbiji je to život na manjem broju kvadrata, potreba za pametnim rešenjima za skladištenje proizvoda, život sa decom, svetle boje i moderan stil.

Kakvi su utisci posle prvih nekoliko meseci poslovanja u Srbiji?
– Fantastični! U prve tri nedelje posetilo nas je više od 250.000 ljudi, a naš klub lojalnosti Ikea Family već ima preko 55.000 članova!

I za kraj, da li je tačna priča koja se ubrzo nakon otvaranja pojavila u jednom dnevnom listu da su Srbi za samo dva dana uspeli da provale način kako da prevare Ikeu? U restoranu gde za samo 99 dinara kupite čašu i točite sok neograničeno, Srbi su nosili flaše.
– Znamo da je koncept kupovine koji je Ikea donela na tržište Srbije nov i da i potrošačima treba vremena da nas razumeju i prihvate. MN

Ostavi komentar