HR Konsalting

Stres se javlja kada zapostavimo sebe

Dragana Miletić
senior HR konsultant, Atria Group

Stres je gotovo postao sinonim za savremeni način života. Zaposleni su u večitoj trci između porodice, prijatelja i posla. Konstantna jurnjava za savršenstvom za posledicu ima stres, koji se dalje odražava na kvalitet celokupnog života. O tome koji su najčešći uzroci stresa i kako se s njim izboriti razgovarali smo s Draganom Miletić, senior HR konsultantom iz Atria Groupa…

 

Šta je PCM?
– PCM je model koji nam omogućava uvid u dubinsku strukturu ličnosti na osnovu prepoznavanja specifičnih obrazaca u komunikaciji. Koristi se već decenijama širom sveta, od Nase, preko animacijskog studija Pixar, do bolnica, predsednika država i lidera u kompanijama. Taj model govori o šest tipova ličnosti s različitim karakteristikama, snagama, komunikacionim stilovima, psihološkim potrebama i, u određenim situacijama, različitim ne tako pozitivnim ponašanjima. Svako od nas u sebi ima specifičan mozaik sastavljen od svih šest tipova ličnosti.

Koji su najčešći uzroci stresa u poslovnom životu?

– Na početku koučing sesije ili radionice često čujem da je klijentima osnovni uzrok stresa pritisak zbog vremenskih rokova i nedostatka vremena. Ipak, veoma brzo dođemo do toga da je ispod teme upravljanja obavezama zapravo neko dublje nezadovoljstvo. Tada tema postaje upravljanje sobom. Usled brojnih zahteva posla fokusiramo se na rešavanje hitnih pitanja ponekad zaboravljajući na to koliko je važno da zadovoljimo različite potrebe koje svi imamo. Često će upravo od zadovoljenja tih potreba zavisiti da li ćemo se osećati dobro ili ne. Stres se javlja onda kada zapostavimo sebe, tj. zaboravimo na to koliko nam je važno da zadovoljimo neke od svojih psiholoških potreba.

Na koji način taj model zaposlenima pomaže da se izbore sa stresom?
– Svi imamo različite psihološke potrebe poput potrebe za priznanjem našeg rada, potrebe za dinamikom, zabavom, samoćom itd. PCM nam omogućava da procenimo kod različitih struktura ličnosti koje je od tih potreba neophodno zadovoljavati češće da bi se osoba osećala bolje i bila otpornija na različite izvore stresa iz okruženja. Model nam, takođe, nudi i konkretne smernice za zadovoljenje prepoznatih potreba.

Stres je često posledica lošeg sporazumevanja. Kako da svoj način komunikacije prilagodimo različitim sagovornicima i klijentima?

– Pre svega, važno je na vreme proceniti trenutak kada je neophodno promeniti pristup sagovorniku kako bismo izbegli nerazumevanje ili konflikt. Sagovornici nam šalju jasne, ali veoma tihe signale da je nerazumevanje moguće i pre nego što se desi, pre nego što iko od sagovornika oseti prve znake stresa. Sve što je potrebno jeste da umemo da slušamo i pratimo promene u načinu govora sagovornika. PCM nam upravo objašnjava kakve promene u govoru možemo očekivati i na koji način tada treba da prilagodimo svoju komunikaciju.

Kako da sprečimo i ublažimo stresne situacije?
– Verovatno vam je poznata molitva Rajnara Nibura koja kaže: „Bože, daj mi snage da prihvatim ono što ne mogu da promenim, hrabrosti da promenim ono što mogu i mudrosti da razlikujem jedno od drugog”. Danas, skoro sto godina kasnije, i dalje radimo na svom prihvatanju različitosti i hrabrosti da menjamo svet. Iz ugla PCM-a, put ka prihvatanju različitosti počinjemo prihvatanjem različitih delova u sebi. Svi imamo šest različitih tipova ličnosti i što više odbacujemo neke od tih karakteristika, teže ćemo ih prihvatati u drugima. Da bismo se osetili dovoljno jakim da menjamo ono što verujemo da se može promeniti, potrebno je da angažujemo sve svoje resurse i iskoristimo vrline svih tipova ličnosti u nama. Čovek je stabilan i jak onoliko koliko su dobro integrisani i usklađeni različiti delovi ličnosti u njemu.

Kako se smiriti pod stresom?
– Disanje i čaša vode su stari recept za prvu pomoć pod stresom. Zapravo, taj savet potpuno je opravdan jer je naša fiziologija takva da nam je pod jakim stresom prvo neophodno da povratimo kiseonik da bismo mogli da razmišljamo jasnije. Pošto to uspemo, onda možemo da pogledamo u sebe i jasnije sagledamo šta nas je iznerviralo.

Ostavi komentar