Istraživanje

Ritejl u svetu: Veliko spremanje

Dok je Walmart sredinom januara najavio da će zatvoriti 269 svojih manjih radnji širom sveta, rivalski Target tek se sprema za razvoj mreže i priprema otvaranje novih manjih formata. Istovremeno, Asda 5.000 radnih mesta stavlja pod znak pitanja

Uskoro će biti zatvoreno 269 objekata Walmart Express, od kojih 102 u SAD, dok će se Target posvetiti razvoju upravo manjih prodajnih objekata, nekada zvanih Target Express, a sada samo Target, preneli su svetski mediji.

– Objekti manjeg formata izuzetno su značajni za postizanje strateškog cilja kompanije Target, a to je povezivanje s mladim potrošačima u urbanim područjima – navodi se u saopštenju tog trgovinskog lanca.

Kako je za San Francisco Chronicle ocenio Buart Flikinger, direktor Strategic Resource Groupa, Target je u prednosti nad Walmartom upravo zbog toga što želi da razvija odnos s mlađom populacijom. Target je, dodao je Flikinger, uvek i pobeđivao u bici zvanoj urbani brending.

S druge strane, Walmart je u poslovanju manjih formata i te kako grešio do sada, ističu analitičari, pa i ne čudi što zatvara toliko radnji. Na primer, u Walmart Expressu bili su izloženi džakovi s hranom za pse od 10 kg, što nije lako poneti peške. Zato Brajan Kornel, generalni direktor Targeta, ističe da će se truditi da ne ponavlja greške svog rivala.

 

Lični pristup potencijalnim kupcima

Target je, čini se, otišao i korak dalje. Budući da će taj trgovinski lanac svoje nove radnje otvoriti u centru Bostona, Čikaga i drugih većih gradova širom SAD, njegovi čelnici, kako navodi St. Paul Pioneer Press, lično su otputovali u te gradove i posetili domove onih za koje smatraju da će biti njihova ciljna grupa. Namera je bila da iz prve ruke saznaju kako žive i šta kupuju njihovi potencijalni kupci.

Kao još jedan podatak koji mogu da iskoriste za svoj strateški razvoj, vodeći ljudi u Targetu navode činjenicu da sve manje mladih poseduje vozačku dozvolu i da je zbog toga presudno da imaju market u blizini, da u nabavku ne moraju da idu na periferiju. Naime, danas 76,7 odsto mladih između 20 i 24 godine ima vozačku dozvolu, što je manje od 82 procenta 2008. i čak 91,8 odsto 1983. godine.

 

Nove poslovne strategije

Walmart nije jedini koji je najavio zatvaranje svojih radnji. Naime, portal Food Manufacturers pisao je nedavno o tome kako i Asda, britanski ritejler koji već dugo posluje u vlasništvu američkog Walmarta, takođe planira reorganizaciju poslovanja i otpuštanje većeg broja radnika.

– Reč je o nekoliko stotina radnika koji bi uskoro mogli da ostanu bez posla u centrali Asde u Lidsu, gde je zaposleno oko 3.000 ljudi – navodi se na portalu, uz konstataciju da je Asda u poslednjih 18 meseci bila pod jakim pritiskom zbog sve očiglednijih promena u ponašanju kupaca.

Britanski Guardian nedavno je pisao i o tome da Asda razmatra otpuštanje 1.000 ljudi, što su čelnici tog trgovinskog lanca ocenili kao čistu spekulaciju. Međutim, nije prošlo mnogo, a Asda je najavila da pravi reviziju poslovanja i da je pod znakom pitanja 5.000 radnih mesta u njenim maloprodajnim objektima. Naime, kompanija je najavila da će tokom 45 dana obavljati konsultacije s radnicima i razmatrati sve mogućnosti njihovog daljeg angažmana. U planu je, kako su najavili u tom ritejleru, da se u sklopu većih marketa zatvore odeljenja s fotografskom opremom i garderobom, dok će manje radnje ostati bez dela u kom kupci sami mogu da kreiraju svoju picu, a više neće biti ni kantina za zaposlene. Razmatra se i skraćenje radnog vremena apoteka unutar radnji.

Taj trgovinski lanac zapravo je još 2013. godine doneo novu poslovnu strategiju, čiju reviziju odnedavno pravi, što je nazvano Project Renewal. Naime, Asda je nedavno uložila 500 miliona funti kako bi snizila cene u maloprodaji, što je ocenila kao radikalni potez čiji je cilj da se potrošači na neki način odvuku od diskontnih lanaca kao najveće konkurencije.

Prema oceni Endija Klarka, generalnog direktora Asde, 2016. će takođe biti godina puna izazova za ritejl sektor, budući da se očekuje dalje snižavanje cena i sve jača konkurencija, kao i znatno menjanje navika u kupovini.  MN


 

Walmart Express – male radnje površne do 1400 kvadratnih metara, namenjene sredinama u kojima tradicionalni Walmart formati ne posluju. 

 

Target Express – radnje površine 1800 kvadratnih metara, sa robom specijalno odabranom da zadovolji potrebe kupaca u okolini u kojoj se nalazi.

Ostavi komentar