Kategorije proizvoda

Bombone i žvake

GFK

Analiza domaćeg tržišta bombona odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od oktobra 2015. do maja 2016. godine. Konzumacija bombona u domaćinstvima u Srbiji u analiziranom periodu bila je manja nego u istom prethodnom razdoblju, ali je i pored toga baza kupaca povećana sa 63,5% na 67,2% ukupnog broja domaćinstava, uz blagi pad učestalosti kupovine proizvoda iz ove kategorije.

gfk-pr-bomboneslide2
Količinski je najzastupljenija potkategorija punjenih tvrdih bombona sa 38%, a prati je podgrupa tvrdih bombona sa 29%. Slede karamele sa 24% i gumene bombone sa 7%. Komprimati, penaste bombone i bombone u mešovitom pakovanju čine 3%.
Na visokosegmentiranom tržištu bombona u Srbiji posluje oko šezdeset proizvođača sa ukupno više od 140 brendova. Pet vodećih proizvođača u kategoriji ima 68,2% količinskog učešća na tržištu. To su (abecednim redosledom): BG produkt, Evropa Skoplje, Kraš, Paraćinka i Pionir. Učešće trgovačkih maraka beleži blagi pad od 3% količinskog učešća. Prodaja u mini-marketima veća je nego u istom periodu prethodne godine, što je u skladu s trendom kupovine bombona u objektima manjih formata. Tradicionalne prodavnice imaju 32% količinskog učešća u kategoriji, a mini-marketi 31%. Supermarketi su sledeći sa 21% učešća, dok je 6% ukupnih količina bombona u posmatranom periodu kupljeno u hipermarketima. Preostalih 10% domaćinstva su kupila u ostalim prodajnim kanalima. Na promocijama i akcijama kupljeno je 16% ukupnih količina bombona, što je znatno više nego u istom periodu prethodne godine.
Panel domaćinstava je standardizovano istraživanje koje u Srbiji neprekidno traje od novembra 2002. godine. U centru pažnje je merenje potrošnje preko 70 proizvodnih kategorija u 1.500 domaćinstava u Srbiji. Ono što se potroši van domaćinstva nije predmet ovog istraživanja.

 

Ipsos

U okviru BRANDpuls istraživanja kontinuirano se prate marketinški pokazatelji uspeha za kategorije bombona i žvaka, kao i brendova unutar kategorija, a podaci se mogu analizirati sa stanovišta demografije, životnog stila potrošača i njihovih kupovnih navika. Podaci korišćeni u analizi koja sledi prikupljeni su u drugoj polovini 2015. godine na teritoriji Srbije.
Prema poslednjem istraživanju, u Srbiji bombone koristi nešto manje od 60% potrošača starosti od 15 do 64 godine, a na osnovu kontinuiranog praćenja možemo zaključiti da potrošnja kategorije posle perioda pada beleži blagi porast i da je trenutno na nivou iz 2010. godine. Žvake koristi nešto više od 65% potrošača u Srbiji, što je procenat koji se održava već duže vreme. Obe kategorije proizvoda poprilično su velike na našem tržištu iako je vidljiv negativan uticaj ekonomske krize poslednjih godina. Bombone se kod nas i dalje najčešće kupuju u klasičnim kanalima prodaje. Veoma je mali broj prodavnica koje prodaju isključivo bombone, kojima se širom sveta slade i mladi i stari.

bp_zvake-i-bombone-2016_page_5

Stanovnici pojedinih zemalja Evrope godišnje pojedu u proseku čak 8 kg bombona. Iako je procenat korisnika bombona poprilično visok, udeo heavy korisnika, tj. onih koji veoma često konzumiraju bombone, iznosi tek oko 10%. Bombone su kategorija koja se konzumira na mesečnom nivou za razliku od kategorije žvaka i nekih drugih pakovanih slatkiša. Među korisnicima žvakaćih guma najveći je udeo upravo heavy korisnika.
Ko su korisnici bombona i žvakaćih guma u Srbiji
Dok se među korisnicima bombona javlja tek nešto veći udeo žena, kao i nešto starije populacije potrošača, nižih primanja, žvake su kategorija kojoj su uglavnom naklonjeni mlađi potrošači iz gradskih sredina.
Profil korisnika bombona u Srbiji ne razlikuje se mnogo od profila korisnika u susednim zemljama. Heavy korisnici kategorije najčešće lično donose odluku o kupovini brenda bombona i za skoro polovinu ciljne grupe marka je izuzetno važna pri kupovini. Toj ciljnoj grupi bombone najviše odgovaraju kada poželi da pojede nešto slatko. Gumene bombone preferira svaki četvrti heavy korisnik kategorije.
U kategoriji žvaka, Orbit je broj jedan u svim zemljama u regionu, a najveći BrandScore brenda je u Srbiji. U širokoj ponudi brendova bombona, među heavy korisnicima u Srbiji, BiH i Makedoniji najomiljeniji je Negro, dok je Bronhi broj jedan na tržištu Hrvatske i Slovenije.

 

Šta kažu prodavci

bilja-radovanovicBiljana Radovanović
asistent u category managementu kompanije Delhaize Serbia

U širokom asortimanu bombona i žvaka u prodavnicama Delhaize Serbia nalaze se najprodavaniji brendovi na našem tržištu. Trudimo se da u svakom trenutku na rafovima budu izložene sve vrste i ukusi bombona, pa tako u ponudi uvek imamo karamele, mentol, tvrde bombone, gumene i penaste, žele i pastile. Najzastupljenije su bombone u pakovanju od 100 g. U kategoriji žvaka važi isto pravilo, te u asortimanu imamo i žvake u obliku dražeja, listića, bočica, ali i u tubama različitih gramaža. Najprodavaniji brendovi bombona su: Negro, Lešnik karamela, Bronhi, Ki Ki, Pez, Mentos, Haribo, Orbit i Tic Tac. Asortiman privatnih robnih maraka sadrži četiri vrste bombona Premia u pakovanju od 100 g (karamela, lešnik, voćna i mentol) i tvrdu mentol bombonu 365. Učešće tog asortimana u ukupnoj prodaji posle rebrendiranja beleži zavidan rast i to nas čini posebno ponosnim. U kategoriji žvaka svakako najveće učešće imaju brendovi Orbit i Airwawes. Ta kategorija sve više prati aktuelne dečje crtane filmove, te tako osim bombona ili žvaka uključuje i sličice, igračke i slične proizvode za decu.

 

 

kristina-deleticKristina Deletić
rukovodilac kategorije kafe i konditorskog programa u kompaniji Metro Cash and Carry

Metro Cash and Carry u svom asortimanu ima proizvode vodećih tržišnih brendova, a pored toga ponosni smo i na veliki izbor artikala Metro robnih maraka. Kada su u pitanju bombone, dominantno učešće ima kompanija Pionir, tj. njeni prepoznatljivi proizvodi Negro, Lešnik karamela i Mentol, koji su najprodavaniji u ovoj kategoriji. U asortimanu Metroa izdvajaju se i Haribo, Vidal, Helf, Kraš, Tofita i mnoge druge bombone. Možemo se pohvaliti i širokom ponudom bombona Aro. U kategoriji žvaka Orbit je svakako apsolutni lider. Odnedavno u asortimanu imamo i brend Čunga Lunga, koji se posle dugo godina vratio na srpsko tržište i koji je jedan od omiljenih kod najmlađe populacije. Prilikom definisanja asortimana vodimo računa o potrebama kupaca, te je veoma važno da ponudimo sveobuhvatnu i kvalitetnu ponudu po atraktivnim cenama.

 

 

 

 

 

 

marko-sulejic-disMarko Šuleić
CM kategorije konditora u kompaniji DIS

U maloprodajnom lancu kompanije DIS šećerni proizvodi u kategoriji konditora imaju učešće od oko 10 odsto, od čega su polovina tvrde bombone, a polovina žvake. Najzastupljeniji proizvođač u kategoriji tvrdih bombona jeste Pionir, tj. njegov brend Negro. U kategoriji žvaka lider je Orbit, koji bez prave konkurencije lako ostvaruje dobre rezultate s tendencijom rasta u 2016. godini. Velikim brojem noviteta u kategoriji bombona ne mogu se pohvaliti svi proizvođači. Ove godine Pionir je lansirao nekoliko novih artikala koji su snagom celokupnog brenda lako pronašli put do krajnjih potrošača. U prvoj polovini 2016. kategorija bombona i žvaka beleži rast od 10 odsto. Potrošači su u širokoj ponudi tvrdih bombona prepoznali i naš brend Dobro, koji zbog svog kvaliteta i pristupačne cene ima značajan udeo u prometu kategorije tvrdih bombona.