Kategorije proizvoda

Paštete

Analiza tržišta pašteta u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od aprila do decembra 2015. godine. Kategorijom su obuhvaćene paštete u konzervama, aluminijumskom pakovanju, plastičnoj kutiji, tubi i crevu.

pastete-slide2
Tržište pašteta u Srbiji u posmatranom periodu beleži blagi pad ukupnih količina u poređenju sa istim razdobljem 2014. godine, dok su se penetracija u domaćinstvima i učestalost kupovine povećale.
Od ukupnog broja domaćinstava u Srbiji 82% bar je jednom kupilo proizvode iz kategorije pašteta u analiziranom periodu. Na domaćem tržištu pašteta postoji preko 60 proizvođača i oko 80 brendova.
Pet vodećih brendova zauzima oko 69% količinskog tržišnog učešća u kategoriji pašteta. To su (abecednim redosledom): Carnex, Neoplanta, Yuhor, Matijević i Argeta.
Najveći količinski udeo, 28%, u ukupnim kupovinama pašteta imaju mini-marketi, dok supermarketi i tradicionalne prodavnice zauzimaju po 26%. Učešće kupovina pašteta na promociji u posmatranom periodu iznosilo je oko 21%, dok se učešće trgovačkih maraka tog proizvoda povećalo na 6% ukupnih količina kategorije.
Od ukupne količine pašteta na tržištu, 39% čini jetrena pašteta, dok pašteta sa šunkom ima 23%, pileća pašteta 18%, a ostali tipovi pašteta 20% količinskog učešća. Panel domaćinstava je standardizovano istraživanje koje u Srbiji neprekidno traje od novembra 2002. godine. U centru pažnje je merenje potrošnje preko 70 proizvodnih kategorija u 1.500 domaćinstava u Srbiji, dok ono što se potroši van domaćinstva nije predmet ovog istraživanja.

 

Istraživanje Retail Audit zasniva se na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima na uzorku prodajnih mesta izabranih tako da budu reprezentativni za kanale prodaje koji se prate. Obučeni popisivači fizički broje maloprodajne zalihe, beleže nabavke obavljene u proteklom periodu i maloprodajne cene. Konstantno praćenje tih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, kao i ostalih podataka značajnih za proizvođače, distributere i prodavce.

kategorija-pastete_market_feb-15-jan16-1-compatibility-mode

Kanali prodaje uključeni u istraživanje jesu:
– hipermarketi/supermarketi,
– velike i srednje prodavnice,
– male prodavnice,
– kiosci/paviljoni.
U istraživanje nisu uključene specijalizovane radnje, kiosci, benzinske stanice i pijace, veleprodaje koje imaju prodaju i prema krajnjim kupcima, kao ni cash&carry radnje.
Istraživanje je pokazalo da je od februara 2015. do januara 2016. godine u Vojvodini, količinski posmatrano, prodato 34% kategorije pašteta, u Beogradu 25%, u centralnoj jugoistočnoj Srbiji 19%, a u centralnoj zapadnoj Srbiji 22%. Najveći količinski udeo u prodaji kategorije pašteta beleže hipermarketi i supermarketi. U posmatranom periodu taj udeo iznosio je 44%. U velikim radnjama prodato je 32%, u malim prodavnicama 24%, a u kioscima i paviljonima svega 0,1% kategorije.
Vodeći proizvođači, po abecednom redu, a ne prema tržišnom učešću, jesu: Carnex, Droga Kolinska, Neoplanta, Private Label Manufacturers i Yuhor. Vodeći brendovi, po abecednom redu, a ne prema tržišnom učešću, jesu: Argeta, Carnex, Neoplanta, Patelina i Yuhor.

 

Šta kažu prodavci

Gordana Purković
category manager, Delhaize Serbia

Kompanija Delhaize Serbia, koja je vlasnik maloprodajnih lanaca Maxi, Tempo i Shop&Go, asortiman pašteta u prodavnicama prilagođava trenutnoj tražnji na tržištu. Istovremeno, trudimo se da u saradnji s našim dobavljačima asortiman obogatimo i novim proizvodima koji će podstaći dodatnu tražnju. Istraživanja su pokazala da je brend presudan za odluku o kupovini kod većine potrošača. U skladu s tim, u našem asortimanu nalaze se najprodavaniji brendovi na tržištu Srbije: Carnex, Argeta, Yuhor, Delicata, Patelina, Gavrilović. Značajno prodajno učešće imaju i paštete pod našom privatnom robnom markom Premia.

 

Dragan Milosavljević
rukovodilac Odeljenja konzervirane hrane, Metro Cash&Carry

U našim cash&carry objektima najzastupljeniji su veliki brendovi poput Carnexa, Yuhora, Pateline, Argete i Gavrilovića, kao i naša privatna robna marka Aro. Kupci se za kupovinu odlučuju na osnovu kvaliteta, tradicije, prepoznatljivosti brenda i cene. Trudimo se da zajedno s proizvođačima paštetama damo nov imidž, da ih naši kupci prepoznaju kao lagan i atraktivan obrok, koji ide uz sve salate, sve vrste hlebova i napitke. Sve su popularnije takozvane mesne paštete s komadićima mesa, slaninom ili divljači. One su bez konzervansa i drukčije teksture i ukusa od standardne paštete. Najprodavanije su Carnex jetrene paštete od 50 grama i 75 grama. Sve je više kupaca koji žele da probaju nešto novo, te su sve popularnije i paštete s egzotičnim ukusima, koje su pogodne za sve uzraste.

 

Šta kažu proizvođači

Branislav Obradović
direktor prodaje, DTD Ribarstvo

Od proizvoda Ribella najprodavaniji je humus. U ukupnoj prodaji i dalje je najprodavanija riba u rinfuznim pakovanjima. Najviše naših proizvoda pod brendom Ribella prodaje se u supermarketima i superetama, a riba i dalje uglavnom u tradicionalnom formatu specijalizovanih ribarnica.
Sezonalnost naših proizvoda je vrlo izražena i najjača je u vreme posta. Najveći problem je navika u Srbiji da se riba i proizvodi od ribe uglavnom jedu tokom posta. Možda je jedan od ključnih razloga i to što u prodavnicama izbor ribe, pre svega sveže, nije veliki. Kada bi ponuda bila šira i dublja, i sezonalnost bi se smanjila.
Prodaju organizujemo interno, a podeljena je po kanalima prodaje. U kanalu ključnih kupaca najveći fokus je na proizvodima Ribella, humusu i ribljim paštetama, u prodavnicama, a u TT kanalu riba je dominantna u prodaji. Fokus je na polici u svakom slučaju i u ovom trenutku smo se opredelili za sopstvene resurse. Zbog vrlo izražene sezonalnosti razmišljamo o angažovanju profesionalnih timova koji bi nam pružili pomoć u sezoni.
Kada je reč o promotivnim aktivnostima za povećanje prodaje na prodajnom mestu, u najvećem broju slučajeva organizujemo pojedinačne akcije s pratećim tekstom kojim upoznajemo potrošače s kvalitetom naših proizvoda. Potom slede promocije i degustacije u maloprodajnim objektima.

 

Irma Mikloš
brend menadžerka, Neoplanta

U kategoriji pašteta Neoplanta na tržištu nastupa s brendom Patelina, koji su potrošači prepoznali kao originalan i inovativan. Neoplanta teži konstantnom razvijanju i pružanju što veće vrednosti potrošačima u velikom varijetetu ukusa. Patelina ima razvijenu distributivnu mrežu, što omogućava da bude dostupna i spremna za kupovinu i konzumaciju u svakom trenutku. Stoga se paštete Patelina mogu naći u svim prodajnim formatima – od hipermarketa do najmanjih radnji.
S obzirom na to da u industriji mesnih prerađevina postoji izražena sezonalnost, isti trend važi i u kategoriji pašteta, a sezona traje od prolećnih meseci do jeseni, kada se osetno primećuje rast prodaje artikala.
Za pozicioniranje naših proizvoda služimo se pažljivo odabranim setom alata za pozicioniranje, što potrošačima omogućava da lako pronađu svoj omiljeni ukus, a distributeri vode računa o tome da artikli u svakom trenutku budu pozicionirani na polici po utvrđenoj strategiji.
Prilikom promocija na mestu prodaje, kada je reč o proizvodima iz mesne industrije, najveći efekat ostvaruju organizovane degustacije, gde potrošačima pružamo priliku da isprobaju proizvode iz našeg asortimana i uvere se u njihov kvalitet.