Istraživanje

Tržište automobila beleži rast

U Srbiji je u 2016. godini prodato 26.525 novih vozila, pokazuju podaci Srpske asocijacije uvoznika novih automobila i delova. To je za 22 odsto više nego u 2015. kada su prodata 21.784 automobila. Još važnije je to što je tendencija rasta nastavljena posle sušnih godina i ulaska u veliku krizu nakon odlične 2008. kada je prodato u ovim uslovima i dalje nezamislivih 57.000 novih vozila 

Počeci automobilske industrije Srbije sežu u davnu 1939. godinu kada je u Kragujevcu srpski proizvođač motornih vozila Zastava započeo proizvodnju automobila po Fiatovoj licenci. Danas ponovo celokupna proizvodnja automobila počiva na svega jednom zajedničkom preduzeću države i italijanskog Fiata u Kragujevcu, Fiat Chrysler automobili Srbija (FCA), koji je masovnu proizvodnju vozila počeo 2012. godine. Srećom, interesovanje proizvođača komponenata za auto-industriju za investiranje na našem tržištu ne jenjava, pa je tokom prethodne dve godine čak 13 stranih kompanija otvorilo nove ili dodatne proizvodne pogone. Zahvaljujući svim tim kompanijama automobilska industrija Srbije svojim proizvodima snabdeva skoro sve veće evropske i pojedine azijske proizvođače automobila.
Automobilska industrija doprinosi izvozu zemlje sa oko 2,1 milijardu dolara. U taj sektor oko 60 međunarodnih kompanija uložilo je više od 1,7 milijardi evra. Od 2006. do 2015. godine broj zaposlenih u fabrikama koje su vezane za automobilsku proizvodnju povećao se sa 24.804 na 35.907. Pored automobila u Srbiji se najviše proizvode delovi za šasije i točkovi, a zatim električne komponente, koje obuhvataju akumulatore i električne instalacije kao najvažnije proizvode. Značajan segment čini i proizvodnja livenih delova za motore, zajedno s kovanim i mašinskim delovima poput osovina, diskova, ventila i zamajaca.
Od 1. januara do 30. septembra 2016. uvezeno je putničkih automobila u vrednosti od 424.819.958 evra, navodi se u podacima Uprave carina. Najprodavaniji brend prošle godine bio je Fiat, koji je prodao 4.330 novih automobila, dok je najprodavaniji model domaći Fiat 500L, koji je prodat u 2.000 primeraka.
Tokom četvrtog kvartala prošle godine ispoljen je rast broja prvi put registrovanih putničkih automobila, teretnih i priključnih vozila i mopeda, dok ostale kategorije vozila beleže pad. Od ukupnog broja, prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, 33,8% odlazi na vozila nosivosti manje od 1.000 kg, što po kapacitetu odgovara putničkim automobilima. Najbrojnije marke proizvođača motornih vozila su: Volkswagen, Opel, Renault, Peugeot i Fiat. Većina tih automobila koristi evrodizel, što ukazuje na podmlađivanje domaćeg voznog parka. Na drumovima Srbije dominiraju vozila s motorom do 2.000 cm3, a poslednjih godina sve je više putničkih vozila novijeg datuma koja pokreće dizel.

Automobilska industrija u svetu
Automobilska industrija nalazi se usred promena koje su vezane za digitalizaciju i ekologiju, pokazalo je i ovogodišnje istraživanje KPMG u kom su učestvovala 953 direktora iz automobilskog sektora 42 zemlje sveta.
Sa značajnim promenama u pogonskim tehnologijama i sve većim investicijama očekuje se da će se profit današnjih auto-proizvođača smanjivati. U budućnosti u automobilskom lancu vrednosti digitalni ekosistem donosiće više prihoda nego sam automobil. Više od 75 odsto direktora automobilske industrije veruje da će jedan onlajn automobil tokom čitavog veka trajanja stvarati više prihoda nego deset oflajn automobila, čime će tradicionalan način merenja tržišnog učešća samo na osnovu broja prodatih automobila biti poslat u istoriju. Međutim, još je neizvesno kako će budući poslovni modeli izgledati s obzirom na to što ICT kompanije zbog svojih nedovršenih koncepata i vizija gube bitku protiv tradicionalnih proizvođača.

Najviše automobila prodavaće se u Kini
Slično kao i u drugim industrijskim granama ozbiljna pretnja zapadnoevropskoj proizvodnji automobila jeste seljenje proizvodnje u rastuća tržišta. Globalizacija i pojava Kine kao najznačajnijeg tržišta za prodaju automobila dovele su do dramatične zavisnosti nekih auto-proizvođača iz Zapadne Evrope. Dve trećine ispitanih slaže se da će do 2030. svega pet posto automobila biti proizvedeno u Zapadnoj Evropi, što bi u apsolutnim iznosima značilo pad proizvodnje sa sadašnjih 13,1 milion na 5,4 miliona godišnje do 2030.
Čak 76 odsto direktora u istraživanju KPMG-a smatra da će do 2030. godine u Kini biti prodavano 40 posto svih automobila na svetu. Projekcije pokazuju da će do tada prodaja automobila u Kini biti povećana za 10 miliona, na 33 miliona vozila, ali da će učešće na globalnom tržištu ostati na oko 30%.


Umberto Janučeli, komercijalni direktor, kompanije FCA Srbija

Prethodnih godina tržište je mnogo trpelo zbog ekonomske krize. Prošle godine zabeležili smo ohrabrujuću tendenciju oporavka s rastom od 45% od 2015. godine, a predviđamo da će se to nastaviti i u 2017. Kompanije mogu kupiti nova vozila na različite načine. Osim gotovinskog plaćanja, nudimo i lizing, kredite, prodaju kroz program „staro za novo” ili uz recikliranje. Cilj je da im pomognemo da obnove svoj vozni park. Pored glavne pogodnosti za laka komercijalna vozila, umanjenja PDV-a, novost u našoj ponudi jesu i kombinovana vozila koja se koriste za transport ljudi i robe. Osim modela Fiat Doblo Combi i Fiat Fiorino Combi, koji su već deo naše ponude za 2017. godinu, nudimo i Fiat Panda Van i Fiat Punto Van, koji su registrovani za četiri putnika. Jedna od najvećih pogodnosti koje nudimo kupcima jesu laka komercijalna vozila koja koriste alternativna goriva. Ona su deo naše ECO ponude koja je zasnovana na dve pogodnosti za kupce:
Ekologija – Kompanija koja bi koristila ova vozila bila bi viđena kao ekološki odgovorna kompanija koja upotrebljava ekološka vozila sa veoma niskom emisijom ugljen-dioksida.
Ekonomičnost – Kada se kao gorivo koristi metan, moguće je ostvariti velike uštede na troškovima za gorivo, zbog niske potrošnje i niske cene. Na primer, model Panda možemo voziti 100 km za neverovatnih 2,5 evra.
Zahvaljujući tako niskim troškovima, kompanije mogu da ostvare uštede u vrednosti vozila za četiri godine upotrebe. To daje sasvim novu perspektivu u odlučivanju o kupovini novog automobila. Umesto da jure najniže cene i uštede nekoliko stotina evra, kompanije treba da razmotre ukupne troškove vlasništva, kao i uštede od nekoliko hiljada evra koje mogu da ostvare korišćenjem automobila na alternativna goriva.
Glavna prednost brenda Fiat Professional jeste najšira moguća gama vozila koja pokriva sve segmente, kao i raznovrsnost potencijalnih izmena koje izlaze u susret svim potrebama kupaca.
Ukratko, dobro poznati modeli, pouzdani motori, produženi intervali servisiranja, raznovrsnost goriva s najmanjim mogućim troškovima vlasništva i dobrim rezidualnim vrednostima, jesu osnovne prednosti koje kupci mogu da razmotre kada biraju brend Fiat Professional. Tu je i pouzdana i razgranata servisna mreža koja pokriva čitavu teritoriju našeg tržišta sa uslugom pomoći na putu Mopar Express Care, što Fiat Professional čini najboljim partnerom svake kompanije kada je reč o mobilnosti.


Bez dizela u budućnosti
Dizel tehnologija bila je, u regulacionom smislu, najznačajnija tema među proizvođačima automobila prošle godine. Više od polovine ispitanih direktora smatra da će prva tradicionalna auto-tehnologija koja će nestati iz proizvodnih hala biti dizel motori. To je prilično alarmantna prognoza za neke regione i proizvođače, na primer za indijske auto-kompanije, gde je udeo dizel motora na tržištu veći od 60 posto. Ipak, te promene neće se dogoditi preko noći budući da je u nekim oblastima, kao što su motori za velike kamione, dizel i dalje konkurentna opcija.

Raste udeo električnih automobila
Kada bi dalji razvoj bio uslovljen isključivo tražnjom, učešće električnih automobila moglo bi porasti sa četiri odsto u 2016. na svega sedam odsto u 2023. godini, navodi se u istraživanju KPMG-a. Međutim, ako se u obzir uzmu snažni uticaji koje bi na tržište mogli imati zahtevi za smanjenje emisije CO2, dalji razvoj mogao bi biti daleko revolucionarniji, pa bi samim tim udeo električnih automobila mogao dostići 30 odsto do 2023. godine. U tom slučaju, prvi put u istoriji broj proizvedenih automobila sa unutrašnjim sagorevanjem znatno bi se smanjio. MN