Intervju

Stav je najbitniji

Peter Jagodič,
generalni direktorkompanije Mercata

O preuzimanju funkcije generalnog direktora, pokretanju Pharma divizije i nedavno potpisanom, najdužem cigaretaškom ugovoru u Srbiji, razgovarali smo s Peterom Jagodičem, novim CEO kompanije Mercata…

 

Početkom godine došli ste u kompaniju Mercata. Koliko ste zadovoljni dosadašnjim rezultatima?
– Prilično sam zadovoljan budući da smo za našeg najvećeg principala JTI uspeli da nadmašimo projekcije. Osim toga, naš novi strateški razvoj ide u pravcu razvoja FMCG kategorija. U tom sektoru zabeležen je dvocifren rast u prometu, a naši principali su zadovoljni. Kada govorimo o rezultatima, bitni su i rezultati promena koje ove godine realizujemo. Radimo na modernizaciji kompanije, fokusirani smo na svoje partnere, na uvođenje još novih standarda. I na tom polju smo već mnogo postigli, ali imamo još dosta da radimo.

Nedavno ste potpisali šestogodišnji ugovor s kompanijom JTI. Šta ta saradnja znači za vas i za Mercatu?
– Ta saradnja znači veoma mnogo za Mercatu jer je Mercata u svoj distribucijski put krenula u saradnji s kompanijom JTI. Saradnja je iz godine u godinu jačala, a mi smo zahvaljujući njoj postigli fantastične rezultate. Za skoro devet odsto podigli smo market share u poslednjih šest godina. Sada smo na osnovu dobrih rezultata potpisali novi ugovor do 2023, što je najduži cigaretaški ugovor na tržištu Srbije. Saradnja s kompanijom JTI, s jedne strane, daje nam vetar u leđa za saradnju s drugim principalima, a s druge strane, legitimno pravo da postanemo lideri u distribuciji cigareta.

Kako je tekao vaš razvojni put?
– Pozicija generalnog direktora u Mercati jeste novina u mojoj karijeri. Do sadasam radio na menadžerskim pozicijama u multinacionalnim kompanijama. Tu sam bio odgovoran za strategiju kompanije i njenu primenu i bio deo jednog ogromnog sistema. U kompaniji Mercata zadužen sam za kreiranje strategije i implementaciju i time više mogu da utičem na celokupan rezultat kompanije. U kompaniji Henkel proveo sam devet godina. Radio sam na poziciji komercijalnog direktora i pokrivao tržišta Austrije i Centralne Evrope, a nakon toga sam i vodio i tržišta Slovenije i Hrvatske. Osam godina proveo sam u kompaniji Mondelez, odakle sam s mesta generalnog direktora za Jugoistočnu Evropu došao u Mercatu.

Možete li da uporedite poslovanje Mercate i kompanija u kojima ste ranije radili?
– Sopstvene principe rada prenosim iz kompanije u kompaniju, s posla na posao. Poslovanje jedino može da se uporedi na nivou razumevanja biznisa I partnera. Samo funkcionisanje jedne lokalne kompanije poput Mercate ne može u svakoj tački da se uporedi sa funkcionisanjem multinacionalnih kompanija kao što su Mondelez i Henkel, koje su prisutne na međunarodnim berzama. Ima mnogo razlika, a upravo uvođenjem najviših standard u distribuciji želim da pokažem da razlike mogu da budu i manje.

Koje su specifičnosti distribucije u našoj zemlji?
– Distributeri su servis-provajder principala. Za principale su najbitnije dve˝stvari, a to su tačna distribucija i kvalitetna egzekucija, a iz toga očekuju i dobar prodajni rezultat. Distributeri žele da ispune ta očekivanja, a mi u Mercati nastojimo da odemo i korak dalje i da sa svojim principalima stvorimo strateška partnerstva. Zato je naš slogan – „Mercata, više od distribucije”. Za nas to znači da distribucija nije samo isporuka robe već i zajedničko kreiranje biznis-plana i pružanje dodatnih usluga poput marketinga i merčendajzinga. U fokusu distribucije treba da budu principali i njihove potrebe, a upravo na tome Mercata insistira. Možda je to i dodatna vrednost koju ja donosim Mercati, budući da sam sedamnaest godina bio s druge strane, sa strane principala.

Budući da se Mercata skoro tri decenije bavi distribucijom, a da uskoro očekujemo i pokretanje Pharma divizije, koje su ključne razlike između distribucije robe široke potrošnje i distribucije lekova i farmaceutskih proizvoda?
– Zakonske regulative znatno su strože i kada je reč o skladištenju i čuvanju lekova i kada je reč o samoj distribuciji. Samim tim, i kvalitet distribucije mora da bude viši zbog specifičnosti tržišta jer se 90 odsto farmaceutskih proizvoda distribuira direktno u apoteke. A u apotekama su farmaceuti direktori nabavke. Upravo oni odlučuju koji lek treba poručiti. S druge strane, oni su i najvažniji savetnici kupcima. Razumeti ih i ostvariti kvalitetnu komunikaciju s njima ključ je za dobru distribuciju lekova i farmaceutskih proizvoda. Dakle, regulativa, s jedne strane, i razumevanje tog kanala donosioca odluka, s druge, predstavljaju ključne razlike.

Koliko je, prema vašem mišljenju, važno da jedna kompanija poput Mercate danas posluje društveno odgovorno?
– Mislim da je to veoma važno, a što je kompanija veća, to je i odgovornost veća. Jednostavno, veći je efekat na okolinu. Mi u Mercati imali smo tu priliku i zadovoljstvo da kroz donacije sarađujemo sa brojnim ustanovama i organizacijama, a između ostalog i sa Institutom za neonatologiju i Institutom za majku i dete Vukan Čupić. U 2018. godini planiramo da realizujemo dva važna društveno odgovorna projekta, o kojima ćemo tek govoriti.

Na koji način birate ljude s kojima sarađujete?
– Kod ljudi mi je najbitniji stav. To je nešto što se teško menja. Stav ili imaš ili nemaš. Iskustvo možeš da stekneš, znanje da dobiješ. Svoje saradnike učim da imaju stav kako jedni prema drugima tako i prema partnerima, i da rade timski. Kada na sve to dodamo iskustvo i znanje, nema greške.

I za kraj, preporučite našim čitaocima biznis štivo koje obavezno treba da pročitaju?
– Poslednja biznis knjiga koju sam pročitao i koja mi se baš dopala jeste Teorija dobrog i lošeg, autora Tomaša Sedlačeka. MN