Aktuelno

Voda

U Srbiji je 93,2 odsto svih domaćinstava kupilo barem jednom mineralnu vodu u posmatranom periodu.

Trgovačke marke slabo su zastupljene u kategoriji mineralnih voda, sa svega oko 1,7 odsto količinskog učešća, što je ispod tržišnog proseka za robu široke potrošnje.

Analiza tržišta mineralne vode u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od aprila zaključno sa decembrom 2013. godine.

U Srbiji je 93,2 odsto svih domaćinstava kupilo barem jednom mineralnu vodu u posmatranom periodu.

Trgovačke marke slabo su zastupljene u kategoriji mineralnih voda, sa svega oko 1,7 odsto količinskog učešća, što je ispod tržišnog proseka za robu široke potrošnje.

Od ukupno prodate količine mineralne vode 69 odsto čini gazirana, negazirana 29 odsto i prirodno gazirana 2 odsto.

Dominantni kanal prodaje za kategoriju piva jesu tradicionalne prodavnice, sa čak 36 odsto količinskog prometa. Slede minimarketi sa 25 odsto i supermarketi sa 22 odsto. 

Promotivne kupovine su neznatno ispod proseka za robu široke potrošnje, sa oko 7 odsto količinskog učešća. Ostatak se proda po regularnim cenama.

Panel domaćinstava je standardizovano istraživanje koje u Srbiji neprekidno traje od novembra 2002. U centru pažnje je merenje potrošnje preko 70 proizvodnih kategorija u 1.500 domaćinstava Srbije (ono što se potroši van domaćinstva nije predmet ovog istraživanja).

 

Kategorija vode prodaje se u hipermarketima i supermarketima – 40,8 odsto, u velikim radnjama – 27,4 odsto, u malim prodavnicama – 26,9 odsto i u kioscima – 4,8 odsto, dok se na benzinskim stanicama proda 1,7 odsto. 

U Beogradu je generisano 26,7 odsto prodaje ove kategorije, u Vojvodini se proda 36,3 odsto, u centralnoj jugoistočnoj Srbiji 18,9 odsto, a preostalih 18,1 odsto u centralnoj zapadnoj Srbiji.

Vodeći proizvođači (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu): Knjaz Miloš, Minaqua, Planinka, The Coca-

-Cola Company, Voda Vrnjci.

Vodeće robne marke (po abecednom redu, a ne prema tržišnom udelu): Aqua viva, Knjaz Miloš, Minaqua, Rosa, Voda Vrnjci.

 

 

Flaširanje vode počelo je u Francuskoj još sredinom devetnaestog veka, a pioniri tog posla bili su Vittel Grande Source (1855) i Perrier (1863).

Mi smo do pre samo petnaestak godina pili česmovaču i nismo preterano razmišljali o mineralizaciji vode koja povoljno utiče na naše zdravlje. 

Na domaćem tržištu, ali i na većini tržišta u regionu, uglavnom se mogla kupiti gazirana flaširana voda, pa zato i ne čudi izrazito visok procenat korisnika te vrste flaširanih voda.

Krajem devedestih u maloprodaji se u većem obimu pojavila i negazirana flaširana voda. Vodeći sve više računa o zdravlju, trend upotrebe negaziranih flaširanih voda rastao je za čak 10 odsto godišnje u prvih deset godina, a potrošnja gazirane vode počela je blago da opada. Rast konzumacije negaziranih voda usporila je svetska ekonomska kriza, kada su potrošači počeli da na taj proizvod gledaju kao na nepotreban trošak, bez kog se moglo i ranije. Ovakvog, uslovno rečeno luksuza, nisu mogli da se odreknu mnogobrojni potrošači iz različitih krajeva u zemlji, iz čijih vodovoda teče voda „bogata” arsenom, amonijakom, gvožđem, manganom…

U okviru BRANDpuls istraživanja kontinuirano se prate marketinški pokazatelji uspeha za kategoriju gaziranih i negaziranih voda, kao i brendova unutar njih, a podaci se mogu analizirati u vidu demografije, životnog stila potrošača i njihovih kupovnih navika. Marketinški pokazatelji su važni za uspešno vođenje brenda kroz sliku stanja brenda i ranog uočavanja mogućih problema i prilika.

U 2013. godini negaziranu vodu koristilo je oko 55 odsto potrošača u Srbiji, dok je gaziranu vodu konzumiralo nešto manje od 80 odsto potrošača, starosti od 15 do 64 godine. Iako je razlika u konzumaciji te dve kategorije velika u svakom smislu, lojalnost korisnika nekom brendu poprilično je ujednačena, pa je tako svaki četvrti korisnik lojalan jednom brendu.

Dok među korisnicima gazirane vode više nema velikih razlika u konzumaciji između muškaraca i žena, među korisnicima negazirane flaširane vode znatno je više potrošača lepšeg pola. 

Gaziranu vodu u najmanjoj meri konzumiraju najmlađi potrošači, ali s druge strane, njih je zajedno s potrošačima starosti od 30 do 39 godina znatno više među korisnicima negazirane vode. 

Negaziranu vodu konzumiraju potrošači višeg i visokog obrazovanja, kao i imućniji potrošači iz urbanih sredina, a znatno ih je više među stanovnicima Vojvodine i Beograda. S druge strane, među korisnicima gazirane vode više je potrošača koji su u braku i imaju decu, a što se tiče primanja, nema velikih i bitnih razlika među njima.

 


 

Šta kažu prodavci

 

Supermarket


David Ćurčić

poslovođa supermarketa 011, Beograd

Voda, kao osnovna potreba potrošača, široko je asortimanski zastupljena u supermarketu 011, i beleži kontinuiranu prodaju u svim sezonama.

U ponudi ovog supermarketa dominiraju vode domaćih brendova, ali se mogu pronaći i vode pakovane van Srbije. Negazirana voda beleži nešto veću prodaju od gazirane, a najveći udeo u prodaji imaju brendovi Jazak, Knjaz Miloš,  Minaqua, Mivela, Vrnjci (poređani prema abecednom redu). 

Najprodavanije vode su Aqua viva 1,5 l, Knjaz Miloš 1,5 l gazirana, Minaqua 2 l gazirana, Minaqua Life 2 l, Mivela MG 1,5 l blago gazirana, Prolom negazirana 1,5 l i Rosa negazirana 1,5 l i 0,5 l (poređane prema abecednom redu).

 

 

Ostavi komentar