Analiza tržišta

Konzervirana riba

Analiza tržišta tunjevine u konzervi u Srbiji odnosi se na podatke GfK panela domaćinstava za period od maja do decembra 2015. Konzerviranu tunjevinu u posmatranom razdoblju bar je jednom kupilo 57% domaćinstava u Srbiji, što je više nego u istom periodu 2014. godine. Jedan od faktora koji su uticali na to povećanje jeste i zapaženi rast učešća promocija u ukupnim kupovinama tunjevine – čak četvrtina ukupnih količina kategorije kupljena je na nekom vidu promocije ili akcije. Međutim, i pored pomenutih pozitivnih promena, ukupne količine tog proizvoda kupljene u domaćinstvima u Srbiji između dva perioda su se umanjile.

gfk-pr-tunjevina-u-konzervi-slide1
Na domaćem tržištu postoji četrdesetak kompanija koje u svojoj ponudi imaju ukupno oko 50 brendova tunjevine u konzervi, pri čemu pet vodećih brendova ima nešto više od polovine količinskog učešća na tržištu tog proizvoda. Ti brendovi su, abecednim redosledom: Eva, Gold Prima, La Perla, Ocean i Premia.
Struktura top pet brendova tunjevine govori o značaju koji trgovačke marke imaju u toj kategoriji proizvoda. Njihovo učešće u ukupnim količinama na tržištu iznosilo je čak 36% u posmatranom periodu, što predstavlja blagi rast od istog perioda 2014. godine.
Tunjevina u konzervi najviše se kupuje u supermarketima, koji imaju 31% količinskog učešća u ukupnim kupovinama domaćinstava, dok nešto manje, po 27%, imaju tradicionalne prodavnice i mini-marketi. Količinsko učešće najvećih prodajnih formata iznosi 13%, dok preostalih 2% odlazi na sve druge formate, pre svega pijace.
Posmatrano prema tipu proizvoda, najveći deo tržišta, oko 61% ukupnih količina, čini tunjevina u komadićima, dok 38% ide na tunjevinu u komadima. Fileti tunjevine imaju 1% količinskog učešća.
Na tržištu je ubedljivo najzastupljenija tunjevina u biljnom ulju, dok ostale vrste, kao što su tunjevina u maslinovom ulju, tunjevina u sosu od paradajza, tunjevina u sopstvenom soku, imaju znatno manje učešće u kategoriji.
Panel domaćinstava je standardizovano istraživanje koje u Srbiji neprekidno traje od novembra 2002. U centru pažnje je merenje potrošnje preko 70 proizvodnih kategorija u 1.500 domaćinstava Srbije. Ono što se potroši van domaćinstva nije predmet ovog istraživanja.

 

Istraživanje Retail Audit zasniva se na praćenju prodaje ka krajnjim potrošačima na uzorku prodajnih mesta izabranih tako da budu reprezentativni za kanale prodaje koji se prate. Obučeni popisivači fizički broje maloprodajne zalihe, beleže nabavke obavljene u proteklom periodu i maloprodajne cene.

ribanilsen_page_4
Konstantno praćenje tih informacija omogućava izveštavanje o obimu i vrednosti maloprodaje, kao i ostalim podacima značajnim za proizvođače, distributere i prodavce.
Uključeni kanali prodaje: hipermarketi/supermarketi, velike i srednje prodavnice, male prodavnice, kiosci/paviljoni.
Kanali koji nisu uključeni: specijalizovane radnje, kiosci, benzinske stanice, pijace, velikoprodaje koje imaju prodaju i prema krajnjim kupcima i cash&carry radnje.
Od februara 2015. do januara 2016. u Vojvodini je, količinski posmatrano, prodato 27% kategorije, u Beogradu 34%, u centralnoj jugoistočnoj Srbiji 17%, a u centralnoj zapadnoj Srbiji 22%.
Najveći količinski udeo u prodaji kategorije konzervirane ribe beleže hipermarketi i supermarketi. U posmatranom periodu taj udeo iznosio je 54%. U velikim radnjama prodato je 29%, u malim prodavnicama 17%, a u kioscima i paviljonima 0,1% kategorije.
Vodeći proizvođači, po abecednom redu, a ne prema tržišnom učešću, jesu: Bolton, Gaston, Otto Franck, Podravka, Private Label Manufacturers.
Vodeći brendovi, po abecednom redu, a ne prema tržišnom učešću, jesu: Eva, La Perla, Malibu, Private Label Brands, Rio Mare.

Ostavi komentar