Svetske trgovine

Loblaw Companies Limited, Kanada

Loblaw Companies Limited, deo George Weston Limited, kanadski je lider u trgovini hranom i lekovima, najveći maloprodajni lanac u zemlji i većinski vlasnik građevinskog fonda Choice Properties Real Estate Investment Trust. Loblaw nudi Kanađanima hranu, farmaceutske proizvode, proizvode za negu zdravlja i lepote, odeću, robu široke potrošnje, bankarske usluge, bežične i mobilne proizvode i usluge. Sa više od 2.300 sopstvenih, franšiznih i prodajnih objekata udruženja trgovaca, Loblaw zapošljava oko 192.000 stalnih i honorarnih radnika. Kompanija posluje kroz 25 banera, ima 22 distributivna centra i skladišta, a svake nedelje beleži 14 miliona kupovina. Loblaw danas raspolaže i sa više od 1.250 apoteka pod brendom Drug Mart i 500 objekata Pharmaprix, nudi onlajn bankarske usluge bez provizije, prodavnice modne odeće Joe Fresh i tri kanadska top potrošačka brenda Lif Brand®, noname® i Presiden Choice®. Kroz programe lojalnosti PC Plus ™ i Shoppers Optimum®, više od jednog na svaka tri Kanađanina dobija nagrade za kupovinu u objektima kompanije.

Formati u vlasništvu kompanije su Atlantic Superstore, Dominion (Newfoundland i Labrador), Extra Foods, Loblaws, Loblaw Greatfood, Maxi, Maxi&Cie, Provigo, Real Canadian Superstore, Loblaw Superstore, T&T supermarket i Zehrs.

Kompanija ima i svoje PL brendove President’s Choice, No Name, Joe Fresh, T&T, Everyday Living, Exact, Seaquest, Azami, Teddy’s Choice.

 

Počeci

Prva radnja Loblaw Groceterias otvorena je u Torontu 1919. Te godine piljari iz Toronta Theodore Pringle Loblaw i J. Milton Cork otvorili su prvu prodavnicu po uzoru na novi i radikalno drugačiji koncept maloprodaje – samoposlugu. Dotadašnja tradicionalna radnja podrazumevala je visok nivo lične usluge, ali i veliko angažovanje zaposlenih. Loblaw i Cork, prijatelji iz dana kada su obojica radili kao mladi službenici u prodavnici porodice Cork, verovali su da mogu da smanje troškove uvođenjem samoposluživanja u kombinaciji s konceptom cash&carry. Kućna dostava obično je bila besplatna. Novi samouslužni, cash&carry koncept prodaje namirnica, bio je veliki hit među tadašnjim kupcima, koji su tu mogli da kupuju kvalitetnu robu po nižim cenama.

U toku jedne decenije, lanac Loblaw proširio se na više od 70 prodavnica samo u pokrajini Ontario, a 1924. Loblaw Groceterias širi mrežu u celom Ontariju i u državi Njujork, formirajući američku kompaniju sa sedištem u Bafalu.

Zajedno s imenom Loblaw, objekti su na prednjoj strani imali veliki natpis „Prodajemo jeftinije”. U unutrašnjosti, prodavnice su bile čiste i dobro osvetljene, proizvodi uredno složeni, a cene jasno označene. Godinu dana posle otvaranja prvih radnji još jedan trgovac iz Toronta, CB Shields, pridružio se firmi Loblaw i Cork.

 

Pioniri u maloprodaji Kanade

Gradnja objekata, zaustavljena tokom Drugog svetskog rata, nastavljena je kasnih četrdesetih, kada je Loblaw pokrenuo program „proširenje i modernizacija”. Parkirališta, nova usluga lanaca, postala su važna komponenta za imidž kompanije i supermarketa. Loblaw je promovisao svoje nove prodavnice u kojima je kupovina bila organizovana tako da su potrošači imali direktan pristup svojim automobilima po izlasku iz objekta. Druga novina podrazumevala je klimatizaciju prostora, koja je prvi put uvedena baš u taj kanadski lanac.

 

 

Konsolidacija

Tokom šezdesetih, dok je Loblaw imao rekordnu prodaju, korporativni profit je opao. Era agresivnog širenja obezbedila je rast prihoda, ali na račun profitabilnosti. Pošto su se akcionari žalili na nedostatak informacija iz kompanije, frustrirajuće analize, i bili nesigurni u pogledu korporativne strukture, nerado su odobravali dalja ulaganja. Do ranih sedamdesetih, Loblaw se borio s velikim dugovima nastalim zbog intenzivnog otvaranja. U isto vreme, objektima je obnova bila sve potrebnija, a prodaja je padala.

 

Hod po trnju

Suočen s mogućim bankrotom Loblawa, Garfild Veston pozvao je svog najmlađeg sina, W. Galena Westona, uspešnog preduzetnika i vlasnika maloprodajnog lanca, da se angažuje i proba da pomogne. U februaru 1972. godine, Galen Weston imenovan je za izvršnog direktora Loblaw Companies Limited. Weston je angažovao dizajnera Dona Watta, poznatog po inovativnim pakovanjima proizvoda, da preuredi jedan objekat.

Posle deset godina bolne reorganizacije koja je uključivala prodaju, akvizicije i masovna zatvaranja prodavnica, Weston i njegov tim transformisali su Weston-Loblaw Group u zdravu, unosnu, naprednu i racionalnu kompaniju kojom se dobro upravlja.

 

Novo i moderno

Loblaw je 1998. godine postao prvi kanadski trgovac hranom koji je svoje usluge proširio i na oblast bankarstva programom President’s Choice Financial. Promovisan kao sistem bez gužvi, bez naknade i kao oblik ličnog bankarstva, sistem kioska za plaćanje i automatskih brojača nikao je u supermarketima širom zemlje.

U 2006. godini, Loblaw i kanadski modni dizajner Joe Mimran udružili su se da pokrenu Joe Fresh, novu liniju moderne, ali veoma pristupačne odeće koja će se prodavati u supermarketima i formatu Superstore. Prodaja brenda Joe Fresh prevazišla je očekivanja, pa je kompanija proširila ponudu na dečju odeću, cipele, donje rublje, lepotu i proizvode za plažu.

U julu 2009. godine, Loblaw je proširio svoje prisustvo na tržištu etničkih proizvoda kupovinom T&T Supermarket Inc, najvećeg lanca prehrambenih proizvoda iz Azije.

Loblaw je 15. jula 2013. godine objavio preuzimanje najvećeg kanadskog lanca apoteka Shoppers Drug Mart za 12,4 milijarde dolara u gotovini i obveznicama. Ideja je bila da se poveća profit spajanjem asortimana iz različitih prodajnih formata. CBN

Ostavi komentar