Svetske trgovine

Norges Gruppen, Norveška

Norges Gruppen je najveća trgovinska kompanija u Norveškoj, a njena osnovna delatnost jeste maloprodaja i veleprodaja. Preko nekoliko svojih lanaca (Kiwi, Joker, Spar, Meny, Mix, Deli de Luca), grupa ima udeo od 39,3 odsto na norveškom tržištu maloprodaje. Sektor veleprodaje zadužen je za snabdevanje celog sistema. Norges Gruppen postoji skoro 150 godina. Kompanija je nastala još 1866. kada je Joh. Johanson osnovao veleprodajnu firmu, da bi se poslovanje proširilo na maloprodaju kada je Oluf Lorentzen 1869. uveo „finije namirnice”, a Jens Evensen 1907. sveže proizvode.

Prekretnica u razvoju maloprodaje dogodila se polovinom 20. veka. Tada su specijalizovane radnje izgubile bitku s prodavnicama u kojima su kupci mogli da kupuju sve namirnice koje žele na jednom mestu. Početkom šezdesetih godina veliki deo prodaje i distributivnih kanala direktno su snabdevali proizvođači i dobavljači. Ipak, tokom naredne decenije veleprodaje su preuzele vodeću poziciju u snabdevanju norveških prodavnica, pa su se tako pojavili i prvi veliki trgovinski lanci.

Prva prodavnica Kiwi otvorena je 1979. godine. Povećanje efikasnosti i visok ekonomski rast omogućili su spajanje nekoliko lanaca tokom sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog veka, pa su i veleprodaje formirale nacionalno udruženje u koje je ušao i Joh. Johanson.

Od devedesetih godina tržište robe široke potrošnje počelo je da liči na današnje. Mnogi nezavisni prodavci koje je snabdevao ASKO/Joh. Johanson uspostavili su saradnju kroz Norgesdetalj 1993. godine. Norges Gruppen ASA osnovana je 2000. spajanjem Joh. Johansona, maloprodajnih lanaca i lanaca koncept prodavnica.

Danas veliki lanci prodavnica prehrambenih namirnica, kao što su Meny, Kiwi, Spar i Joker, pripadaju Norges Gruppen. Kompanija se prvenstveno bavi korporativnom društvenom odgovornošću, a

jedan od njenih doprinosa jeste kampanja za unapređenje javnog zdravlja. Norges Gruppen je 2013. godine usvojio strategiju ishrane i zdravlja koja podrazumeva pomaganje ljudima da jedu kvalitetniju hranu i ponudu zdravijih proizvoda.

 

Veća očekivnja

Ipak, istraživanje ugleda spovedeno 2013. godine pokazalo je da ljudi u Norveškoj doživljavaju Norges Gruppen kao učesnika na tržištu koji se ne ponaša u skladu sa svojom veličinom. Uprava kompanije nada se da će promeniti taj utisak poboljšanjem javnog zdravlja, jačanjem lokalnih zajednica i smanjenjem uticaja na životnu sredinu.

Najveću senku na poslovanje Norges Gruppen baca njegov negativan uticaj na životnu sredinu. Zato se danas prodavnice grade kao ekološke zgrade sa solarnim panelima na krovovima, LED osvetljenjem, većim korišćenjem dnevne svetlosti, stavljanjem poklopaca na zamrzivače i vrata na frižidere.

Pravovremena nabavka i efikasna rotacija proizvoda još je jedna od metoda koje prodavnice koriste da smanje rasipanje hrane. Tokom 2013. godine primenjen je sistem Matsentralen sa ciljem da se iskoriste proizvodi kojima ističe rok.

Na osnovu strategije ishrane Norges Gruppen će preduzeti konkretne mere kako bi povećao potrošnju voća i bobica, povrća, ribe i proizvoda od integralnog brašna, a istovremeno smanjiti unos šećera i soli. Cilj strategije jeste da se smanji broj gojaznih stanovnika Norveške. Ti napori prošle godine rezultirali su povećanjem prodaje ribe za 17,5 odsto, posebno u segmentima sveže upakovanih proizvoda, očišćene od kože i kostiju.

 

Lanci 

KIWI je trenutno najveći lanac u zemlji po broju prodavnica i drugi po prometu. Potrošači doživljavaju Kiwi kao najpozitivniji i dinamičan lanac niskih cena. Osim niskim cenama, Kiwi privlači kupce i bogatom ponudom voća i povrća, dugim radnim vremenom i atraktivnim lokacijama. Na kraju prošle godine Kiwi je imao 581 maloprodajni objekat. Tokom 2014. otvoriće 30 novih prodavnica i renovirati 200 postojećih.

MENY-ULTRA Prodavnice koncepta Meny-Ultra nude širok asortiman s naglaskom na svežoj robi. Meny i Ultra su glavni lanci van koncept lanca, koji obuhvata i Helgo Meny, Centra i Jacobs. Prodavnice koncept lanca izdvajaju se od konkurencije širokim i zanimljivim izborom robe, nude odeljenja sveže pripremljenih proizvoda i imaju stručno i uslužno osoblje. Meny ima 187 prodavnica, a Ultra, uključujući i prodavnice Centra i Jacobs, sedam objekata u širem području Osla.

Kjøpmannshuset je vodeća kompanija za razvoj lokalnih lanaca supermarketa i prodavnica koja upravlja lancima Spar/Eurospar, Joker i Naerbutikken. Spar čine preuređeni lokalni supermarketi sa dobrim izborom svežih proizvoda. Eurospar je koncept za najveće Spar prodavnice, a ima dodatnu ponudu, sveže proizvode, gotova jela. Objekti Joker obično funkcionišu kao mesta okupljanja u lokalnoj sredini. Te prodavnice nude sve što je neophodno, uključujući i sveže pečeni hleb i peciva. Lanac Ne rbutikken čine manje prodavnice lokalnih proizvoda koji pokrivaju dnevne potrebe.

Concept chain Servicehandel Norges Gruppen Servicehandel (Retail Convenience Goods Trade, NGS) odgovoran je za vlasništvo, razvoj i rad atraktivnih koncepata prodaje hrane i pića. Cilj mu je da širi sopstveno i franšizno poslovanje na atraktivnim lokacijama kao što su tržni centri i saobraćajna čvorišta. Trenutno pod tim konceptima radi više od 850 prodavnica i restorana.

Veleprodaja ASKO Veleprodaju čini 13 preduzeća koja posluju pod imenom ASKO, a nalaze se širom Norveške. Posao uključuje Storcash (prodavnice za trgovce) u najvećim gradovima, centralno skladište i zajednički utovarni terminal. U ukupno potraživanoj robi Norges Gruppen i ASKO imaju udeo od oko 34 odsto.

U 2013. ASKO je podneo zahtev za dobijanje licence za izgradnju vetrogeneratora u Rogalandu, koji bi pokrio oko 80 odsto energetskih potreba kompanije na nacionalnom nivou. Ove godine ASKO će podneti zahtev za dobijanje licence za izgradnju jednog od najvećih fotonaponskih sistema u Evropi. ASKO ima 40 teretnih vozila koja rade na bioetanol i tri koja se pokreću na biogas. Plan je da većina od 600 vozila koristi biogorivo.

 

 

PL proizvodi

Asortiman PL brendova je širok, a cilj je da se potrošačima pruži sloboda izbora po razumnoj ceni i kao alternativa industrijskim brendovima.

 

Podrška članicama

Funkcije Norges Gruppen i zajedničkih službi koriste partnerima i saradnicima za upravljanje kompanijama unutar grupe i maloprodajnim poslovima. Grupa obezbeđuje pravovremeno i kontinuirano snabdevanje proizvodima, standardizovane usluge i rešenja za upravljanje unutar nje. Godišnji pregovori i kontinuirano praćenje tržišta garantuju najbolju dostavu u zemlji.

 

Povećanje vrednosti

Odeljenje za poboljšanje vrednosti odgovorno je za usluge plaćanja i finansijske proizvode kao što su poštanske i scratch kartice koje se koriste u lancima.

Trumf je kompanija koja upravlja i isplaćuje bonuse članovima kluba. Svi lanci u okviru Norges Gruppen povezani su mrežom kartica Trumf, programom lojalnosti u kome članovi ostvaruju bonus za svaku kupovinu.

 

Sylinder

Sylinder je firma za savete i analize koja posluje kao deo Norges Gruppendetalj AS, a nudi usluge u oblasti CRM (uključujući i razvoj i korišćenje koncepta Trumf), digitalnih kanala, analiza, podrške u donošenju odluka i podrške donosiocima odluka u okviru grupe. MN

Ostavi komentar