Intervju

Dušan Radičević, finansijski direktor MK Groupa: Ponosni na uspeh

Dušan Radičević: Ponosni na uspeh

Dušan Radičević, finansijski direktor MK Groupa

S Dušanom Radičevićem, finansijskim direktorom MK Groupa, razgovarali smo o tome šta u biznisu znači biti najbolji, o ciljevima koje ostvaruje, o saradnicima koji ga podstiču, a ne samo poslušno slušaju. MK Group je prva kompanija iz Srbije koja je dobila strani kreditni rejting, što predstavlja potvrdu stabilnosti poslovanja Grupacije, tj. njenog agrarnog sektora.

Koliko preduzeća posluje u okviru MK Groupa i kako su ona međusobno povezana?

– U sistemu MK Group posluje više od 40 preduzeća koja zapošljavaju oko 7.000 ljudi. Po broju zaposlenih i prihodu naša kompanija je jedna od najznačajnijih u regionu i spada u red najuspešnijih holding kompanija u zemlji i regionu. Obezbeđujemo poljoprivrednu proizvodnju na 30.000 hektara i koristimo najsavremenije skladišne kapacitete od skoro milion tona. U Vojvodini imamo skladišne kapacitete na svakih 14-15 kilometara, a koristimo i dve luke na Dunavu. Posedujemo izuzetnu infrastrukturu u oblasti trgovine i proizvodnje. MK Commerce i Agroglobe su kompanije koje se bave trgovinom poljoprivrednih proizvoda i svih inputa za nju, uključujući i kompletnu mehanizaciju, a njihov prihod iznosi oko 350 miliona evra. Kompanija Sunoko je najveći proizvođač šećera u Srbiji i lider po efikasnosti kako u regionu tako i u Evropi, dok je naš brend Carnex dobro poznat u industriji prerade mesa i apsolutni market lider na tržištu. Poslednjih deset godina orijentisani smo i na hotelijerstvo, a MK Mountin Resort jedna je od najvećih hotelskih grupacija u regionu. U sektoru poljoprivredne proizvodnje dugogodišnji smo lider na tržištu. U oblasti bankarstva, AIK banka je šesta prema visini bilansne sume, odnosno četvrta prema veličini kapitala. Jedna je od najprofitabilnijih, sa izuzetnom adekvatnošću kapitala, koja prema poslednjim podacima iznosi više od 27%.

Kako biste definisali poslovnu politiku i strateško opredeljenje MK Groupa?

– MK Group započeo je poslovanje u oblasti agrara pre 35 godina, a u međuvremenu je izrastao u najveću vertikalno integrisanu kompaniju u zemlji i jednu od najvećih u Jugoistočnoj Evropi. Grupa ostvaruje prihod veći od 600 miliona evra u agrarnom segmentu. Uspešno poslovanje omogućilo nam je da investiramo i u druge delatnosti, pre svega u bankarstvo i hotelijerstvo. U svim oblastima u kojima poslujemo težimo da budemo najbolji, a za nas najbolji znači ne samo biti najveći već i najefikasniji. Naše strateško opredeljenje ostaju tri „core” oblasti našeg poslovanja, a to su: agrar, hotelijerstvo i bankarstvo.

Šta to konkretno predstavlja?

– Veličina sama po sebi u biznisu nije dovoljna ukoliko niste efikasni u poslu kojim se bavite. Ako želite da napravite sistem koji je dugoročno održiv, on pre svega mora biti efikasan. Ono čemu mi težimo jeste postizanje maksimalne efikasnosti koja dolazi kao rezultat pravog produkt miksa, novih tehnologija, inovacija, konstantnih ulaganja u sve naše zaposlene, sinergije svih segmenata poslovanja i prvoklasne usluge koju pružamo klijentima. Nakon toga veličina dolazi sama po sebi, prosto se nameće, a vi postajete konsolidator tržišta na kome poslujete.

Izvozno ste orijentisani?

– Strateški smo se opredelili za izvoz. Trenutno 50 odsto prihoda ostvarujemo od izvoza, a cilj nam je da ga dalje uvećavamo. Naše kompanije članice MK Commerce i Agroglobe zaslužne su za skoro trećinu izvoza srpskog agrara, tj. žitarica. U sektoru proizvodnje šećera apsolutni smo market lider i oko 50 posto proizvodnje izvozimo. Carnex je brend s najvećim tržišnim učešćem u Srbiji i skoro trećinu svoje proizvodnje takođe izvozi.
– Širimo se i u oblasti hotelijerstva, u kojoj poslujemo deset godina. Proširivanjem portfolija na Sloveniju i Hrvatsku hotelima koji posluju pod brendom Kempinski u poslednje tri godine i otvaranjem hotela Sheraton u Novom Sadu, postali smo jedna od najvećih hotelijerskih grupacija u zemlji i regionu.
Prva ste kompanija iz Srbije koja je dobila strani kreditni rejting. Koliko je to, prema vašem mišljenju, značajno za MK Group?
– Kreditni rejting dobili smo od S&P (Standard&Poor Global), jedne od najkredibilnijih agencija u toj oblasti. Mi smo kao kompanija dobili kreditni rejting BB, što je samo za jednu lestvicu niže od kreditnog rejtinga države Srbije. Dobijeni rejting je potvrda dobrog i profesionalnog upravljanja kompanijom, njene stabilnosti i likvidnosti i poslovanja po visokim standardima.

Šta firme moraju da ispune da bi dobile kreditni rejting?

– Dobijanje kreditnog rejtinga od renomiranih kuća izuzetno je kompleksan i zahtevan proces koji traži punu angažovanost svih delova kompanije, a posebno finansija, odnosno controling funkcije. Da bi kompanija bila u mogućnosti da dobije zadovoljavajući rejting, potrebno je da osim dobrih finansijskih performansi ima i uređen sistem izveštavanja kako bi bila u mogućnosti da dostavi apsolutno tačne podatke o svakoj oblasti svog poslovanja, bilo da je reč o proizvodnji, prodaji, nabavci ili finansijama. Dakle, controlling funkcija mora biti na izuzetno visokom nivou kako biste bili u stanju da ispunite zahteve koji se tiču prezentovanja neophodnih podataka.

Zašto je to važno za Srbiju?

– Za Srbiju je važno da ima kompanije koje su spremne za izlazak na međunarodno tržište i da na njemu budu prepoznate, a dobijanje odgovarajućeg rejtinga od renomiranih kuća svakako pomaže u tome. To je dokaz da se u Srbiji primenjuju standardi koji su prihvaćeni u razvijenim zemljama i da se te kompanije mogu adekvatno takmičiti na međunarodnom tržištu, a upravo su one nosioci razvoja privrede jedne zemlje. Nosioci razvoja mogu biti samo kompanije koje su spremne za takmičenje na međunarodnom tržištu. S druge strane, rejting kompanija uslovljen je i rejtingom države, pa je izuzetno važno da se radi na podizanju rejtinga države jer je to limitirajući faktor u dobijanju kreditnog rejtinga.

Kako kreditni rejting utiče na vaše dalje poslovanje?

– Kao što sam već rekao, odgovarajući rejting kompanije dokaz je da se njome adekvatno upravlja i da se poštuju visoki standardi. Rejting koji mi imamo za dobavljače i kreditore koji nas prate znači da smo poželjan partner. Dodatno, ovo je dokaz da smo prepoznati na međunarodnom tržištu, odnosno to je naša „lična karta” koja nam omogućava da, u slučaju potrebe, lakše dođemo i do međunarodnog tržišta kapitala.

Imate veliki broj aktivnosti koje pokazuju da ste društveno odgovorna kompanija?

– Svrhu poslovanja ne vidimo samo u ostvarivanju visoke stope rasta i profitabilnosti već i u društvenoj odgovornosti. To su vrednosti koje ne propagiramo, već živimo. Prepoznajemo goruće teme u društvu i pažnju najviše usmeravamo ka tome. Pomoć Grupe je u velikoj meri usmerena ka deci i mladima. Pomažemo, između ostalog, Dečju bolnicu iz Novog Sada. S tom zdravstvenom ustanovom sarađujemo od 2011. kada je Miodrag Kostić, predsednik MK Groupa, svoju porodičnu kuću ustupio za osnivanje zadužbine u kojoj borave deca obolela od malignih bolesti koja se leče u Dečjoj bolnici, a koja nisu iz Novog Sada. Godine 2015. zajedno s tom ustanovom pokrenuli smo akciju „Magnet za ljubav” radi kupovine magnetne rezonance i prateće opreme. Do sada je prikupljeno 320.000 evra. To je dobar primer partnerstva privatne kompanije, Dečje bolnice i pokrajinske vlade.
– Imamo odličnu saradnju i sa SOS Dečjim selom u Kraljevu, u kome smo izgradili Kuću za mlade. Veliki broj zaposlenih lično je uključen i u kontaktu smo s mladima iz SOS Dečjeg sela, pratimo ih, a neki od njih su se čak i zaposlili kod nas u sistemu. Deci s Kosova i Metohije obezbeđujemo besplatno zimovanje već devet godina zaredom. Okrenuti smo i deci naših zaposlenih i pomažemo višečlanim porodicama. Prošle godine pokrenuli smo akciju u kojoj smo podelili 14 miliona dinara višečlanim porodicama, a takve akcije realizovaćemo i narednih godina.

U odnosu na maštanja iz mladosti, gde ste sada? Kako doživljavate svoju poziciju u poslovnom životu?

– Smtram da je najvažnije da čovek radi ono što voli, da uživa u svom poslu. Od početka karijere radim poslove koje sam uvek želeo. Moram priznati da sam svoje profesionalne želje ostvario brže nego što sam mislio da ću uspeti. S druge strane, osoba sam koja uvek traži više od sebe i postavlja ciljeve koji možda u nekom trenutku deluju nerealno, ali to me uvek gura napred. Osim toga, sve vrednosti koje živim u privatnom životu pokušavam da živim i u firmi. Za mene je to izuzetno važno. Sa 40 godina sam prošao kroz različite sisteme. Radio sam na izuzetno odgovornim pozicijama, a sada sam finansijski direktor MK Groupa. Ispunjen sam i profesionalno i privatno i voleo bih da se svi ljudi koji rade u firmi isto tako osećaju. Mislim da je to preduslov zdrave atmosfere. Na trenutnoj poziciji se osećam dobro jer radim posao koji volim, ali i sam sistem je dinamičan, što se potpuno poklapa s mojom energijom. Imam potrebu da stalno učim nesto novo, a MK Group je idealno okruženje za to.

Na koje ste prepreke nailazili u karijeri i kako ste ih rešavali?

– Pre svega, smatram da ne postoji ništa što je nemoguće! Zaista tako mislim. U svakom poslu neophodna je neverovatna upornost i ogroman trud i rad, što se ne odnosi samo na savladavanje konkretnih problema ili zadataka već i na konstantan rad na sebi. Trenutno smo svedoci neverovatno brzog tehnološkog razvoja. Napredak koji se u današnje vreme ostvari u jednoj godini jednak je napretku koji se pre samo pola veka ostvarivao tokom 10, pa čak i 20 godina. Zbog toga je izuzetno važno da radimo na sebi, da se konstantno menjamo i da budemo spremni da učimo nove stvari.
– Opšta pismenost u ovoj eri podrazumeva kako znanje stranih jezika tako i korišćenje novih tehnologija. To je apslutni preduslov za uspeh u bilo kom poslu. Duboko verujem da je direktan i otvoren odnos kako s rukovodiocima tako i sa zaposlenima neophodan za bolje razumevanje, a samim tim vodi ka boljim poslovnim rezultatima. Izuzetno je važno birati saradnike koji vas podstiču da budete još bolji, a ne one koji vas slepo slušaju. To je jedini način da vaš tim i vi napredujete u svakom smislu. Birati saradnike koji isključivo „klimaju glavom” jeste siguran put u neuspeh.
– Ukoliko se na takav način postave stvari u organizaciji, verujem da ne postoje prepreke koje se ne mogu preskočiti, a njih u svakodnevnom životu uvek ima.

Od koga ste u životu učili i kome dugujete zahvalnost?

– Smatram da osnovne i najvažnije osobine čovek stekne u porodici, od ljudi koji su ga vaspitavali, i jasno je kome treba uputiti zahvalnost. Kada je profesionalni razvoj u pitanju, posebnu zahvalnost dugujem Gordani Matić. Kao član Izvršnog odbora Volks banke bila je moj direktni pretpostavljeni. Ključ njenog uspeha je neverovatna energija praćena visokim profesionalnim kriterijumima i perfektnim odnosom s kolegama, koji je sve nas motivisao da ostvarujemo izuzetne rezultate. To je model ponašanja koji se trudim da sledim.


Dušan Radičević ima 40 godina. Na poziciju finansijskog direktora MK Groupa došao je 2016. Iza njega je višegodišnje iskustvo u bankarskim poslovima. Bio je član Izvršnog odbora Komercijalne banke za korporativne poslove, mala i srednja preduzeća i stanovništvo, član Izvršnog odbora odgovoran za Sektor za korporativne poslove, mala i srednja preduzeća i globalna tržišta u Sber banci, a obavljao je i funkciju direktora Sektora za korporativne poslove u Volks banci

Ostavi komentar